Lene Vågslid, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i Telemark, likte heller ikke Hussainis uttalelser.
Men det som dukket opp på AUF-lederens Facebook-side var langt over streken.
– Eg reagera sterkt på kloakken som dukka opp i kommentarfeltet under årsakinga hans. I kommentarfeltet kom det fram hatefulle ytringar som «jævla muslim svin», «kloakkrotte» og oppfordringar til drap. Eg reagerer på at enkelte ser til ut å meine at han «fortjener det sidan han viste så dårleg folkeskikk mot Listhaug». Er det verkeleg slik vi vil ha det? spør Lene Vågslid.
Skuffende
Stortingsrepresentanten rapporterte kommentarene til Facebook. For hun mente mange av kommentarene var i strid med hva Facebook anser som hatmeldinger.
– Svaret frå Facebook var mildt sagt skuffande og overraskande. Svaret sa enkelt og greit at Facebook ansåg dette til å vere «innanfor deira standard». Kva for standard er det å ha? Kan eg verkeleg skrive at eg ynskjer ei haglekule i panna på nokon? Hadde eg sagt dette direkte til nokon ville det ikkje vore stor tvil om kva eg meinte, forteller Vågslid.
NRK har vært i kontakt med Facebook som ikke vil kommentere konkrete saker. Men en talsmann gir følgende kommentar:
– «Det er ingen plass for innhold som hatmeldinger, oppfordringer eller forherligelse av vold på Facebook. Vi oppfordrer folk til å bruke våre rapporteringsverktøy hvis de finner innhold som de mener bryter med våre standarder, slik at vi kan undersøke og ta rask handling.»
De henviser videre til Nettsamfunnets standarder.
Enormt antall meldinger
Sosiale medier-ekspert i NRK, Ståle Bjørlykke Grut, forteller at slike hatmeldinger ikke er akseptable.
– Nei, absolutt ikke. NRKs Newton har vært offer for Facebooks sensur, og politikere fra både Ap og Høyre er skeptiske til rollen Facebook har fått i den norske offentligheten. Jeg anbefaler alle å si fra tydelig når de opplever urett på nett, sier Grut.
Facebook, Youtube og Twitter er blant de sosiale mediene som har svært store problem med hatprat og trusler. Facebook har nærmere 1,5 milliarder brukere på verdensbasis, og dermed er det svært mye forskjellig innhold som passerer dem.
– De tillater nødvendigvis ikke dette innholdet, men de har ikke et stort nok apparat for å håndtere alle meldingene som passerer sidene deres. Dermed får ting som dette stå. De store selskapene kjøper moderator-tjenester fra eksterne aktører i blant annet Manila, så det er så klart vanskeligere for dem å skjønne en norsk melding. NRKbeta har tidligere intervjuet Facebook om dette, uten å få veldig nøyaktige svar. For å få best mulig hjelp anbefaler jeg å tipse Politiets nettpatrulje.