Hopp til innhold

Du er bedre forsikret enn du tror

Flyselskapene tjener gode penger på å selge oss avbestillingsbeskyttelser vi kanskje allerede har. Forbrukerrådet advarer mot unødvendige utgifter.

Kroatia

Mange nordmenn bestiller avbestillingsbeskyttelse sammen med sydenturene, selv om de allerede har det dekket gjennom en annen forsikring. Her er et bilde av den stadig mer populære feriedestinasjonen Kroatia.

Foto: Colourbox

Er du en av dem som for sikkerhets skyld bestiller avbestillingsforsikring når du skal ut å reise?

– Unødvendig utgift, mener Gunnar Stensrud i Forbrukerrådet.

Svært ofte fungerer det nemlig slik at dersom mer enn 50 prosent av reisekostnadene er betalt med kredittkort eller du er forsikret med vanlig reiseforsikring, så er avbestillingsbeskyttelse allerede inkludert.

Likevel lures vi til å betale flere hundre kroner ekstra for avbestillingsbeskyttelser og forsikringer.

Forbrukerrådet advarer

Norwegian

Norwegian et er av selskapene som tilbyr avbestillingsbeskyttelse du kan betale ekstra for når du bestiller flybilletter.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Stensrud ber oss være oppmerksomme før vi lar oss lure og punger ut med ekstra hundrelapper.

– Vi i Forbrukerrådet advarer jo mot salg av slike beskyttelser. Det er jo noe selskapene gjør for å tjene penger. Ikke nødvendigvis fordi forbrukeren har brukt for det, forklarer han.

Selv uten noen form for reiseforsikring eller kredittkortforsikring har du rettigheter utover det reiseselskapene forteller deg.

– Blant annet har vi noe som heter pakkereiseloven som sikrer deg dersom du må avbestille en pakkereise. Du har også rettigheter når du bestiller enkeltbilletter, men rettighetene er begrenset eller ikke der i det hele tatt hvis du har handlet billigbilletter, forklarer Stensrud i forbrukerrådet.

Les også:

Kan avbestille inntil 42 dager før

Du har rett til å avbestille en pakkereise inntil 42 dager før avreise mot et passende avbestillingsgebyr. Dette kan ikke overstige 300 kroner per person og du behøver ikke oppgi noen grunn.

Fristen på 42 dager kan variere, avhengig av reisens varighet, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider. Det samme gjelder dersom katastrofer eller uroligheter truer området du skal reise til.

Dekker ikke mer enn vanlig forsikring

Norwegian er et av reiseselskapene som tilbyr avbestillingsbeskyttelse du kan betale ekstra for når du bestiller flybilletter. Da skulle man kanskje tro at denne dekket avbestillinger utover det en reise eller kredittkortforsikring ville gjort, men det avkrefter Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

– Det avbestillingsbeskyttelsen vår dekker det er hvis du blir syk før reise, og kun da. Ikke noe annet enn pengene tilbake dersom du blir syk eller det oppstår dødsfall i nærmeste familie, sier Sandaker-Nielsen.

Lasse Sandaker-Nielsen

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forklarer at det er opp til forbrukeren selv å finne ut hvilke rettigheter du har.

Foto: Jim Anderson / Norwegian

Sandaker-Nilsen forteller at det likevel er en god del som fortsatt betaler ekstra for avbestillingsbeskyttelse.

– Nå er det ikke slik at nitti prosent velger å kjøpe denne beskyttelsen, men det er fortsatt en god del som gjør det, sier han.

Ditt ansvar å sjekke

Men alt dette er det forbruker sin oppgave å finne ut av, mener Stensrud i Norwegian.

– Det er jo opp til enhver reisende å finne ut av hva forsikringen din egentlig dekker, forklarer Stenrud.

Ny bransjelov som trådde i kraft 1. januar 2009 gjorde det forbudt for reiseselskapene å automatisk legge til tilleggstjenester som avbestillingsbeskyttelse.