Hopp til innhold

Denne får Forbrukerrådet til å reagere

Forbrukerrådet beskylder Avinor for å utnytte sin monopolsituasjon når de pålegger taxikunder ekstra avgifter.

Flyplassavgift på Bodø lufthavn

Taxikunder som reiser fra Bodø lufthavn må betale en ekstra tilleggsavgift siden Avinor bygger om.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Det er dumt for både kundene og oss, fordi kundene da enklere velger andre transportmidler for å komme seg hjem, sier taxisjåfør Steffen Norum.

Sjåførene frykter at en ny avgift fra Avinor fører til at de vil tape inntekter i fremtiden.

På flyplassen i Bodø har Avinor satt opp en bom som gjør at bare buss og drosje kommer helt frem til inngangsdøra, og kunder som setter seg inn i taxiene blir automatisk belastet med en tilleggsavgift.

Blir ikke informert

Marthe Andersen

Kommersiell sjef Marthe Andersen i Avinor mener de må få dekket inn investeringene sine.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK
Steffen Norum

Steffen Norum og andre taxisjåfører frykter de vil tape kunder og penger på den nye avgiften.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

På passasjerenes kvittering kommer det et eget felt for flyplassavgiften, men Avinor informerer ikke kundene om at turen blir dyrere enn det som er vanlig.

Årsaken til tilleggsregningen er ombygging på Bodø lufthavn

– Endringene vi gjør medfører investeringer og vi ser oss nødt til å få dekket investeringene våre, sier kommersiell sjef Marthe Andersen i Avinor.

Trafikken i området er lagt om for å bedre adkomsten til flyplassen, men heller ikke i en informasjonskampanje for ombyggingen opplyser Avinor om den nye avgiften.

Fra begynnelsen av februar ble taxipassasjerer nødt til å betale 20 kroner ekstra for å reise ut av flyplassen. I Forbrukerrådet er de kritiske til at flypassasjerene får nok en avgift.

– Avinor er i en fin posisjon. De er en monopolist når det gjelder drifting av flyplasser, hvert fall lokalt. Da er det klart at de ikke trenger bekymre seg veldig over at de øker avgiftstrykket, sier regiondirektør Torgeir Øines i Nordland.

Avviser kritikken

Andersen i Avinor avviser at de utnytter sin posisjon.

– Vi står foran en utfordrende fremtid med store investeringer og det krever at vi gjør økonomiske beregninger med tanke på dem.

Men Øines krever nå at Avinor rydder opp, slik at passasjerene får den informasjonen han mener de har krav på.

– Avinor bør hvert fall være ærlige på at avgiften skyldes at det er de som tar seg betalt for omleggingen av trafikkavviklingen.

Bom på Bodø lufthavn

Denne bommen gjør at taxikundene får en ekstraregning på 20 kroner.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK