NRK Meny
Normal

Trenger du disse forsikringene?

Når du kjøper flybilletter og hotellrom, kan du bli lokket med tilbud om ekstra forsikringer. Men trenger du dem? – Som oftest ikke, mener Forbrukerrådet.

Reiseforsikringer

Det mangler ikke på forsikringstilbud hos Supersaver.no.

Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix / Skjermbilde Supersaver

Avbestillingsbeskyttelse og enkeltreiseforsikring. Servicepakke og konkursforsikring. Det mangler ikke på muligheter til å sikre seg når du kjøper pakkereise på nettet.

Flere reiseselskaper frister med en rekke dyre forsikringer og diverse servicetilbud i tillegg til selve reisen. Men spørsmålet er om kundene virkelig trenger alt dette.

16 prosent dyrere

Da NRK.no sjekket prisen hos Supersaver.no på en tilfeldig valgt flyreise for to personer med hotell i Paris, fikk vi tilbud om forsikringer og ekstratjenester for 1763 kroner.

Med «full pakke» ville bestillingen blitt 16 prosent dyrere.

Selv om vi avslo å kjøpe enkeltreiseforsikring til 355 kroner per person, avbestillingsforsikring (224 kroner), konkursforsikring (139 kroner), servicepakke (149 kroner) og mobil reiseplan (29 kroner), måtte vi i et par tilfeller takke nei to ganger før bestillingen kunne fullføres.

Supersaver.no

På Supersaver.no blir turen raskt dyrere hvis du velger servicepakke og ekstra forsikringer.

Foto: Skjermbilde Supersaver.no

Forsikring av "kontrollmulighet"

Heller ikke hos Travellink.no mangler det på forsikringstilbud. Der kan du kjøpe reiseforsikring med eller uten avbestillingsbeskyttelse, supplert med konkursforsikring og såkalt personlig service.

Med den personlige servicen (149 kroner, eventuelt 295 kroner hvis du kjøper etter at reisen er bestilt) kan du blant annet få "hjelp til å kontrollere muligheten for å avbestille eller endre reisen", samt avbestille flyreisen fram til klokka 22 den dagen du bestiller.

Obligatorisk tilbud om avbestilling

Martin Skaug Halsos

Tilleggsforsikringer er som oftest helt unødvendige, mener Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

– Ifølge pakkereiseloven skal kundene alltid få tilbud om en avbestillingsforsikring. Men det er mulig at noen nettreiseselskaper ser andre muligheter for mer fortjeneste her, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Han har full forståelse for dem som synes det er irriterende å måtte takke nei til ekstratilbud både én og to ganger.

Halsos sier at mange allerede er dekket andre steder. Det gjelder enten man skal ha en pakkereise eller kun billett direkte fra flyselskapene.

– Har du allerede en reiseforsikring når du bestiller, vil tilleggsforsikringer som oftest være helt unødvendige, sier han til NRK.no.

Konkurs og kredittkort

– Dessuten er du forsikret mot konkurs hvis du betaler reisen med kredittkort. Kjøper du en pakkereise, dekkes også en eventuell konkurs gjennom pakkereiseloven og Reisegarantifondet. Da trenger du ikke separat konkursforsikring i tillegg, forteller Halsos.

Alle som selger pakketurer plikter å være medlem i det norske Reisegarantifondet. Unntaket er arrangører og reiseselskaper som kan dokumentere at de er tilsluttende tilsvarende ordninger i andre land.

– Hvis du ikke har kjøpt avbestillingsforsikring, er det greit å vite at noen hoteller tilbyr avbestilling kostnadsfritt som en ekstraservice. Så hvis du bestiller et rom som kan kanselleres, slipper du å tenke på avbestillingsforsikring, sier Halsos.

– Og når du kjøper en pakkereise, har du lov til å kansellere for et gebyr som blir større dess nærmere avreisen finner sted.

– Vær også klar over at du må være syk for å kunne bruke de fleste avbestillingsforsikringene. Du får som oftest ikke dekket avbestilling av andre grunner. Vårt råd er å sjekke vilkårene før man eventuelt kjøper en slik forsikring, sier han.

– Skal være valgfritt

Sverre McSeveny-Åril

Aggressiv markedsføring av forsikringer er problematisk, sier Sverre McSeveny-Åril hos Forbrukerombudet.

Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no

– Det klare utgangspunktet er at valgfrie tilleggstjenester nettopp skal være valgfrie, sier juridisk seniorrådgiver Sverre McSeveny-Åril hos Forbrukerombudet til NRK.no.

– Vi har ikke vurdert selskapenes markedsføring av reiseforsikring konkret den siste tiden, men på generelt grunnlag vil det være problematisk dersom man i markedsføringen gir villedende informasjon om hvor godt man er beskyttet eller dersom man bruker skremmetaktikker for å få forbrukerne til å tegne slike forsikringer, sier han.

– Mange har allerede tegnet en reiseforsikring, eller er dekket på annen måte. For å unngå dobbeltdekning bør man derfor alltid sjekke hva man har av andre forsikringer, og se om det faktisk er behov for en slik enkeltreiseforsikring, sier McSeveny-Åril.

– Tydelig tilbud

Dobbeltbekreftelse for avbestillingsforsikring

Hos Supersaver må du takke nei to ganger. Et tydelig tilbud, mener selskapet. Irriterende, mener Forbrukerrådet.

Foto: Skjermbilde

– Et tydelig tilbud om forsikringer når man bestiller, er vår måte å få kundene til å forstå hvor viktig det er å ikke reise uforsikret, sier Supersavers markedsdirektør Marléne Wallberg.

Hun har mange eksempler på kunder uten reiseforsikring som heller ikke tegner dette når turen bestilles. – Vi vil i det minste at de skal forstå hva de takker nei til, sier hun til NRK.no.

– Noen tror for eksempel at avbestillingsforsikring fra kortleverandøren også dekker medreisende som ikke bor på samme adresse som kortets innehaver. Men slik er det ikke. Dette er ting vi forsøker å tydeliggjøre på nettsidene våre, sier hun.

Wallberg vet ikke hvor mange kunder som er unødvendig dobbeltforsikret. – Men vi vet at mange er interessert i forsikringene våre. Vi kan aldri selge noe som ikke fyller et behov, sier hun.

Hun legger til at de som eventuelt kjøper forsikring hos Supersaver ved en misforståelse, kan annullere forsikringen hvis de kontakter selskapet rett etter bestilling.

– Ingen tvang

– Dette er ikke noe vi tvinger kundene til å kjøpe. Men ettersom det finnes en flora av ulike forsikringer og kredittkort, kan det være vanskelig for mange å ha full oversikt over hvilken forsikringsdekning de faktisk har, sier Elisabeth Lindberg, ansvarlig for privatreiser i Travellink Norden.

– Vårt tilbud handler derfor om fleksibilitet for kunder som finner ut at de ikke er godt nok dekket allerede, sier hun til NRK.no.

Lindberg forteller at interessen for å kjøpe forsikring sammen med billetten er såpass stor at tilbudet åpenbart dekker et behov.

– For å unngå dobbeltforsikring bør kundene sjekke allerede eksisterende forsikringer før de bestiller en reise. Spesielt bør man legge merke til vilkårene hvis man skal reise langt og være lenge borte. Forsikringsmessig kan en 90 dagers tur til USA være noe helt annet enn en langhelg i Europa, sier hun.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.