Det er meglerhuset Arctic som sponser Carlsen.

Meglerne spytter inn en million kroner i året i sponsormidler til sjakkprinsen, skriver Dagens Næringsliv.

- Magnus er spesiell. Han representerer det ypperste av analyse og gjennomføring, er ambisiøs og hardtarbeidende, sier Mads Syversen, som er toppsjef i meglerhuset til avisen.

- Han skal stå som et forbilde for våre ansatte, forteller han.

Må delta i turneringer

Carlsens motytelser til sin første hovedsponsor er blant annet å holde foredrag, delta i uformelle turneringer og å blogge på meglerhusets hjemmesider.

Sponsorkronene skal blant annet gå til å lønne Carlsens trener, den legendariske sjakkspilleren Garri Kasparov.

- Han har hjulpet meg mye med åpninger og mye psykologisk, uttalte Carlsen til NRK om samarbeidet.

Les: Kasparov trente Carlsen i hemmelighet

Kan bli flere millioner

18 år gamle Magnus Carlsen er blitt en av verdens beste sjakkspillere. I dag rangeres han som nummer to i verden, etter Veselin Topalov fra Bulgaria.

Dette har ført til en voldsom interesse for 18-åringen, også som sponsorobjekt

Og det kan komme flere sponsormillioner til den unge sjakkspilleren.

Espen Agdestein, som er Carlsens sponsoransvarlig, jobber ifølge avisen med å få til sammen tre, fire sponsorer som alle skal bidra med en million kroner i året.

Vant i Kina

Nylig vant nordmannen sjakkturneringen Nanjing Pearl Spring i Kina, og ble også den yngste i verden som passerte den magiske grensen i rating.

Les: Carlsen vant og skrev sjakkhistorie

- Det har vært et mål lenge, det. Jeg har vært nær flere ganger tidligere, og det var spesielt morsomt å oppnå det i en slik turnering der alt har klaffet så bra, sa Carlsen til NRK da.