– Stormberg må nå bruke litt penger på markedsføring og fortelle historien sin, slik de har gjort i Norge, sier Bård Kristiansen i interesseorganisasjonen Sportsbransjen AS.
– Men jeg tror Stormberg kan gjøre det bra. Flere norske merkevarer har en veldig bra posisjon i utlandet, sier Kristiansen.
Sportsbransjen AS representerer 70 norske leverandører og de største sportskjedene.
Først i Sverige
Tirsdag ble det kjent at turtøyprodusenten Stormberg fra Kristiansand – med 270 ansatte – for alvor retter blikket mot Europa.
To års satsing i Sverige har gitt mersmak.
– Vi er optimister. Responsen på nettbutikken i Sverige har vært god. Veksten har vært overraskende kraftig, sier Stormberg-eier Steinar Olsen.
«Hello World!» heter det med store bokstaver øverst på Stormbergs internasjonale nettbutikk tirsdag ettermiddag, sammen med et bilde som viser 21 europeiske flagg, samt det amerikanske. Fra hovedsiden kan man klikke seg videre til en nasjonal og tilpasset nettbutikk.
– Stein på stein
Produsenten er nå til stede i 23 markeder med til sammen trekvart milliard mennesker.
Les også:
– Vi tror vi skal bli tatt godt imot. Vi har spesielt merket mange forespørsler fra Tyskland og Finland, sier Olsen, som likevel er nøktern med tanke på ekspansjon.
– Det er en møysommelig prosess å bygge en merkevare. Vi skal bruke mange år på markedene i utlandet, vi skal bygge stein på stein.
Fortelle sin historie
– Jeg tror muligheten er der for å lykkes internasjonalt, sier direktør Kristiansen i Sportsbransjen AS.
Andre norske produsenter som Helly Hansen, Norrøna og Bergans har allerede skaffet seg en posisjon blant internasjonale turtøyprodusenter.
– Men hva skal til for at Stormberg lykkes?
– De må satse litt på markedsføring og få folk til å gå inn på nettsidene deres. Stormberg har skaffet seg en unik posisjon i Norge gjennom å satse på sosialt ansvar, i tillegg til ren butikk. Stormberg kan få til noe internasjonalt hvis de klarer å fortelle historien sin på samme måte som i Norge, sier Kristiansen.
Stormberg har to ganger blitt kåret til beste nettbutikk i Norge, og hadde i 2012 en omsetning på nærmere 300 millioner kroner.