Hopp til innhold

Derfor holder de leverandørlistene skjult

Mange store kleskjeder nekter fortsatt å fortelle om hvor de produserer klærne sine. – Dette er helt klart konkurransesensitiv informasjon, sier Bergans. – Vi har aldri merket negative konsekvenser, sier Stormberg.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Norke turklærprodusenter» i nytt vindu

NRK.no har den siste tiden kartlagt hvor norske turklærprodusenter lager klærne sine, og om de offentliggjør navn og adresser på hvilke fabrikker som lager klærne deres – om de opererer med såkalte «åpne leverandørlister».

Blant de ti største turklærprodusentene i Norge er det bare to som har publisert leverandørlistene på sine hjemmesider: Helly Hansen og Stormberg.

Etter sterkt press fra forbrukere og internasjonale organisasjoner har kjeder som Hennes og Mauritz og Varner snudd i denne saken, og publisert sine leverandørlister.

Men blant norske turklærprodusenter har det, som NRK.no omtalte tidligere denne uken, skjedd svært lite de fire siste årene.

Se grafikken over for å få oversikt over hvilke leverandører som holder listene sine skjult, og hvor de produserer klærne sine.

Bergans: – Konkurransehensyn er et reelt argument

Bergans er et av merkene som gir ut informasjonen på forespørsel, men det norske turklærmerket planlegger nå å gå i Stormbergs fotspor, og ønsker å offentliggjøre leverandørlistene på sine hjemmesider.

Men det er ikke uten bakdeler, mener Bergans. Turklærmerket tror at åpne lister kan få konsekvenser for selskapets konkurranseevne.

– Dette er helt klart konkurransesensitiv informasjon. Man er utsatt for piratkopiering eller at noen andre kan overta vårt kontaktnettverk. Konkurransehensyn er et reelt argument for å holde leverandørlistene for seg selv, sier Ronny Hammer til NRK.no, og fortsetter:

– Men når man setter hensynene opp mot hverandre, så vinner åpenhet og transparens overfor konkurransehensynet. Å være åpen gagner alle: De som jobber på fabrikkene og samfunnet for øvrig. Dermed blir ikke konkurransehensyn et bærekraftig argument i lengden.

Også Missing Link Group, med merkene Skibum, Basecamp og Missing Link og Lars Monsen, planlegger å publisere leverandørlistene på hjemmesidene sine.

– Vi har ikke publisert dem per i dag, men jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det. Vi får ny administrerende direktør 15. august, jeg regner med at han tar ansvar for det, sier Marit Vade i Missing Link Group.

– Styrke, ikke svakhet

Her er Stormberg uenig. Den detaljerte informasjonen som ligger på nettsiden til Stormberg har aldri vært konkurransehemmende for selskapet, mener de selv.

– Vi har aldri merket noen negative konsekvenser på grunn av åpenheten. Vi vet at det har bidratt til bedre arbeidsvilkår, arbeiderne gjør en enda bedre jobb og relasjonen mellom oss er styrket. Det har gjort oss enda bedre i en tøff konkurransesituasjon, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen.

Heller ikke Helly Hansen har opplevd noen negativ virkning etter at de valgte å publisere leverandørlistene sine.

– Absolutt ikke. Vi har hatt rekordvekst siden 2009, sier produktsjef i Helly Hansen, Richard Collier til NRK.no.

Utviklingsminister Heikki Holmås har samme oppfatning som Stormberg og Helly Hansen.

– Jeg synes de bør være åpne om leverandørlistene. Åpenhet er et konkurransefortrinn, ikke en ulempe, sier statsråden til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Stormberg: – De fleste velger å hemmeligholde

Stormberg-gründer Steinar J. Olsen

Stormberg-gründer Steinar J. Olsen mener ikke åpne leverandørlister har noen negativ effekt - snarere tvert imot.

Foto: Osigraf Reklamefoto

Steinar J. Olsen mener at de norske klesprodusentene ikke har tilstrekkelig vilje til å forbedre arbeidsvilkårene på tekstilfabrikkene, og han kaller det uheldig:

– Jeg tror press fra media, kunder og forbrukere er det som skal til for at norske virksomheter slutter med hemmelighold. Det er det dette dreier seg om. Blant norske sport- og tekstilprodusenter velger de fleste å holde hemmelig hvor de produserer varene sine. Det er veldig uheldig. Det bidrar til verre arbeidsforhold enn hvis man hadde vært åpen, sier Steinar J. Olsen til NRK.no.

Gründeren synes også det er urettferdig at man særbehandler fabrikker i Skandinavia.

– Dessuten er det et tankekors at det aldri er snakk om å hemmeligholde fabrikker som ligger i Skandinavia. Det er ingen som forventer at en norsk fabrikk ikke skal fortelle hva den produserer eller hvem de produserer for. Men så lenge fabrikken ligger i et utviklingsland, er det plutselig akseptert. Det er en dobbelthet i verdisett som jeg ikke synes noe om, sier Olsen.

– Halvåpne lister er halvgodt alternativ

Stormberg har hatt en fullstendig oversikt over sine leverandører tilgjengelig på nett siden 2005. De oppgir både fabrikkens navn, adresse og antall arbeidere.

Flere av klesprodusentene NRK.no har vært i kontakt med, som Devold, Norrøna og Swix, sier at de kun gir ut leverandørlistene dersom de får en oppfordring fra publikum eller media (se grafikk for mer informasjon).

Stormberg-gründeren mener dette er en halvgod løsning.

– Å gi ut listene på forespørsel er et skritt i riktig retning. Men det aller beste er at hvem som helst, når som helst, kan hente ut informasjonen – uten at selskapet selv vet hvem som søker den eller hvorfor. Halvåpne leverandørlister er en halvgod løsning. Det er fremdeles ikke godt nok, sier Steinar J. Olsen til NRK.no.