I et brev til oppvekstdirektøren i Kristiansand skriver advokat Mari Grefslie at jenta allerede fra skolestart hadde problemer med å følge med i timene både faglig og sosialt.
– De første årene i barneskolen hadde hun en engasjert klasseforstander som uttrykte bekymring for henne, men på mellomtrinnet i barneskolen fikk hun nye lærere, skriver advokat Grefslie.
– Foreldrene opplevde at det ikke var noen forståelse for problematikken. Hun opplevde flere situasjoner hvor hun følte seg mobbet og annerledes, skriver advokaten.
Foreldrene reagerte også på at skolehelsetjenesten var fraværende og at det heller ikke ble tatt tak i saken fra pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Problemene fortsatte på ungdomsskolen
På ungdomsskolen fortsatte problemene og hun fikk etter hvert store faglige og sosiale vanskeligheter.
Advokat Mari Grefslie viser til en rekke situasjoner som hun karakteriserer som mobbing fra lærerens side.
«I et tilfelle satt NN i klassen hvor læreren stilte henne et spørsmål. NN svarte «vet ikke». Hun fikk et nytt spørsmål fra læreren hvor hun igjen svarte «vet ikke». Læreren så irritert på henne og sa «Nei vel, vet du hva du heter da? Nei du vet vel ikke det heller du».
Søker erstatning
Jenta opplevde siste året på ungdomsskolen som spesielt tøft. Det var ikke alltid hun klarte å gå på skolen. På videregående skole opplevde hun at hun fikk en god start det første året.
Hun ble godt mottatt av lærere og elever, og fikk en helt ny hverdag. Men hun strevde med å holde følge med undervisningen.
Advokat Mari Grefslie skriver at jenta ble utsatt for mobbing/utfrysing på barne- og ungdomsskolen.
Hun skriver videre at skolen ikke satte inn nødvendige tiltak for å avhjelpe situasjonen. Det kommer til å søkes en form for erstatning/vederlag.
Kommunen beklager
Rådgiver i oppvekstsektoren i Kristiansand kommune, Elisabeth Eid, sier at det planlegges et møte mellom partene.
Der vil skolen beklage det som har skjedd.
– En sak kan alltid ses fra to sider, men vi tar elevens subjektive oppfatning med stort alvor. Én mobbesak er én for mye. Skolen kan aldri bli flink nok på dette feltet, sier Eid.
– Nå sjekker vi om rutinene er gode nok og om noe kan forbedres, sier hun.