I fjor høst meldte Statens vegvesen om en nedgang i antallet biler i rushtiden med ni prosent.
Ifølge bompengeselskapet gikk også den totale trafikkmengden noe ned i oktober og november, men økte igjen i desember.
– Tallene etter at rushtidsavgiften ble innført i september tyder på at totaltrafikken er stabil, sier daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap, Gunnar Haddeland.
- Les også: Trafikken redusert med ni prosent
- Les også: Nå er rushtidsavgiften innført i Kristiansand
20 millioner passeringer årlig
De siste fem årene har trafikken gjennom bomringen i Kristiansand ligget på rundt 20 millioner passeringer årlig.
Innføringen av den omstridte rushtidsavgiften har ikke gjort noe med antallet.
– Det har vært veldig små variasjoner siden 2009. Også i 2013 endte vi på om lag 20 millioner passeringer, sier Haddeland.
Flere busspassasjerer
Mens biltrafikken holder seg stabil øker antallet reisende med buss.
Agder Kollektivtrafikk (AKT) melder om sju prosent økning i passasjertallet siden september.
Administrerende direktør, Siv Wiken, forteller at etter innføringen av rushtidsavgiften har de har økt antallet avganger og jobbet med å bedre tilgjengeligheten for passasjerene.
– I forbindelse med innføringen har vi økt frekvensen på noen av de største linjene. Vi har også innført sanntidssystemet og utbedret nettsidene våre, slik at busstilbudet skal være lett tilgjengelig for folk, sier Wiken.