Fremtidens kollektivsatsing i Kristiansand skal altså være buss. Det sier samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose.
– Nå skal vi lage en plan for å sikre veiareal slik at bussene kan komme seg fram uten hindringer i Kristiansand sentrum.
Bussen skal konkurrere med personbilen
Vegsjef i Statens vegvesen, Johan Mjaaland tror det er riktig å satse på bussen. Han mener det er viktig å legge til rette for at bussene skal komme raskt fram.
– Vi skal ha et bussystem som er effektivt og der bussene kommer seg lett fram. Bussene skal ikke stå i kø.
Målet er at bussene skal være gode konkurrenter til personbilene. For å få til det, skal bussene gis større prioritet i trafikkbildet enn det de har i dag.
– Bussene skal gis prioritet i lyskryss og i gateløp. Vi skal sørge for at bussene får «grønn bølge» gjennom lyskryssene. På den måten blir de reelle konkurrenter til personbilene, sier Ose.
Det vil også bli jobbet med kollektivfelt og egne gater for bussene.
– For liten for bybane
Hovedgrunnen til at det satses på buss i stedet for bane, skal være at Kristiansand er en mindre by.
– Det kommer stadig opp forslag om bybane. Jeg tror nok at Kristiansand må tenke noe annerledes. Byen kan være for liten til å dekke inn så store investeringer som en bybane krever, sier Mjaaland.
Så langt er det bare Oslo og Bergen som går for bane. Også større byer som Trondheim og Stavanger satser foreløpig på buss.
- LES OGSÅ: Ber staten ta meir av bybane-rekninga
- LES OGSÅ: Vil heller ha metrobuss enn bybane
Ligger til rette for bybane
Rapporten om fremtidens kollektivtilbud i Kristiansand, understreker nødvendigheten av å sikre og tilrettelegge arealer og traseer slik at bussene kommer fram. Egne traseer gjør det mulig å legge skinner der i ettertid. Det betyr imidlertid ikke at det blir bybane.
– Det vi skal gjøre nå fremover, er å sørge for at bussene kan konkurrere med personbilene, sier Ose.