Varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal mener det er feil å bruke offentlige budsjetter på gratis strøm og parkering til elbileiere i framtida.
– Stadig flere slike biler kan på sikt tappe kommunale budsjetter, mener han.
Kylland har merket seg økningen i antall elbiler i distriktet, og ser at pågangen til de kommunale ladestasjonene brer om seg.
Han mener ladestasjonene i framtida bør flyttes fra gratisplassene på gata, og inn i parkeringshuset på Torget, der det i dag koster 120 kroner i døgnet.
Fellesskapets penger
– Når antallet øker og flere lader, bør vi kunne ta debatten om det er riktig å bruke skattebetalernes penger og slunkne kommunale midler på dette.
Det er også et prinsipielt spørsmål om det er riktig at andre skal betale drivstoff og parkering for et fåtall, mener varaordføreren.
– Foreløpig har dette vært håndterlig, men nå er det snart så mange som bruker tilbudet at vi bør kunne ta debatten nå, sier Kylland.
Vil ha oversikt
Han ber nå administrasjonen i kommunen om å legge frem en oversikt over hvor mange som bruker ladetilbudet, hvor det tappes, og hva gratis strøm til elbiler koster kommunekassa.
– Vi må spørre oss om det er en kommunal oppgave fremover å dele ut gratis strøm og parkering til noen bilister, mens andre folk må betale dyrt for dette.
– Men hva med miljøaspektet i dette?
– Det er positivt at folk velger å kjøre miljøvennlig, men det er så mange andre gunstige ordninger for disse, at jeg ikke kan forstå at også lading og parkering skal betales av det offentlige, sier Kylland.
– Manglende miljøinnsikt
Jan Kløvstad var den første bystyrerepresentanten i Arendal som kjøpte seg elbil. Nå har flere fulgt etter.
Han reagerer på utspillet fra byens varaordfører, som han mener avdekker manglende innsikt i miljøspørsmål..
– Det er ganske rart å ville fjerne en ordning når den endelig begynner å virke skikkelig.
At folk bruker tilbudet er jo det beste som kunne skjedd, og det er ikke snakk om store summene, tror Kløvstad.
– Når jeg lader elbilen min full, koster det kommunen ca. 20 kroner, samtidig som det gir oss renere luft.
Beregninger NRK har sett viser at strømutgiftene til lading i Arendal kommune med dagens tilbud, koster rundt 40 000 kroner i året.
Går motsatt vei
Kløvstad har selv kjempet for flere ladestasjoner i kommunen, og bystyret har allerede vedtatt nye tilbud både ved gjestehavna og i Bendiksklev i sentrum.
– Dette er det solid politisk flertall for, så det er ganske spesielt at varaordføreren vil gå motsatt vei, mener Kløvstad.
– Men hvis det bare koster 20 kroner for hver lading, bør ikke el-bilistene kunne betale dette selv?
– Å kreve inn så små summer vil koste mer enn det smaker i administrasjon og parkeringsautomater, sier Kløvstad, som nå håper at Kylland legger saken død.