Hopp til innhold

– Elbileiere bør betale for parkering og lading

Det er nå så mange elbileiere som lader og parkerer gratis på kommunens regning, at man bør vurdere å ta betalt. Det mener varaordføreren i Arendal.

Anders Kylland, varaordfører, Arendal

Varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal syns det er ulogisk at kommunen skal fortsette å betale parkering og drivstoff for elbileiere.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal mener det er feil å bruke offentlige budsjetter på gratis strøm og parkering til elbileiere i framtida.

– Stadig flere slike biler kan på sikt tappe kommunale budsjetter, mener han.

Kylland har merket seg økningen i antall elbiler i distriktet, og ser at pågangen til de kommunale ladestasjonene brer om seg.

Han mener ladestasjonene i framtida bør flyttes fra gratisplassene på gata, og inn i parkeringshuset på Torget, der det i dag koster 120 kroner i døgnet.

Fellesskapets penger

– Når antallet øker og flere lader, bør vi kunne ta debatten om det er riktig å bruke skattebetalernes penger og slunkne kommunale midler på dette.

Det er også et prinsipielt spørsmål om det er riktig at andre skal betale drivstoff og parkering for et fåtall, mener varaordføreren.

– Foreløpig har dette vært håndterlig, men nå er det snart så mange som bruker tilbudet at vi bør kunne ta debatten nå, sier Kylland.

Vil ha oversikt

Han ber nå administrasjonen i kommunen om å legge frem en oversikt over hvor mange som bruker ladetilbudet, hvor det tappes, og hva gratis strøm til elbiler koster kommunekassa.

– Vi må spørre oss om det er en kommunal oppgave fremover å dele ut gratis strøm og parkering til noen bilister, mens andre folk må betale dyrt for dette.

– Men hva med miljøaspektet i dette?

– Det er positivt at folk velger å kjøre miljøvennlig, men det er så mange andre gunstige ordninger for disse, at jeg ikke kan forstå at også lading og parkering skal betales av det offentlige, sier Kylland.

– Manglende miljøinnsikt

Jan Kløvstad var den første bystyrerepresentanten i Arendal som kjøpte seg elbil. Nå har flere fulgt etter.

Han reagerer på utspillet fra byens varaordfører, som han mener avdekker manglende innsikt i miljøspørsmål..

Jan Kløvstad

Elbileier og venstrepolitiker, Jan Kløvstad mener varaordføreren sender dårlige miljøsignaler.

Foto: Leif Dalen / NRK

– Det er ganske rart å ville fjerne en ordning når den endelig begynner å virke skikkelig.

At folk bruker tilbudet er jo det beste som kunne skjedd, og det er ikke snakk om store summene, tror Kløvstad.

– Når jeg lader elbilen min full, koster det kommunen ca. 20 kroner, samtidig som det gir oss renere luft.

Beregninger NRK har sett viser at strømutgiftene til lading i Arendal kommune med dagens tilbud, koster rundt 40 000 kroner i året.

Går motsatt vei

Kløvstad har selv kjempet for flere ladestasjoner i kommunen, og bystyret har allerede vedtatt nye tilbud både ved gjestehavna og i Bendiksklev i sentrum.

– Dette er det solid politisk flertall for, så det er ganske spesielt at varaordføreren vil gå motsatt vei, mener Kløvstad.

– Men hvis det bare koster 20 kroner for hver lading, bør ikke el-bilistene kunne betale dette selv?

– Å kreve inn så små summer vil koste mer enn det smaker i administrasjon og parkeringsautomater, sier Kløvstad, som nå håper at Kylland legger saken død.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %