– I flere år på rad har vi ligget på topp nå når det gjelder befolkningsøkning, sier Dagny Sunnanå Hausken, ordfører i Rennesøy (Sp).
Bruer og tunneler redder ikke folketallet på øyer i grisgrendte strøk. NRK har sett på 40 veiprosjekter som har knyttet øysamfunn til fastlandet de siste 30 årene. Gjennomgangen viser at folk flytter selv om de får dyre fastlandsforbindelser.
Gjennomgangen viser imidlertid at bruer og tunneler som forbinder øysamfunn med sentrale strøk lykkes i å stagge fraflyttingen. Flere bynære øyer har opplevd en kraftig befolkningsvekst etter at fastlandsforbindelsen kom.
Utfordrende vekst
Da de åtte øyene i Rennesøy kommune i Rogaland fikk fastlandsforbindelse i 1992 har folketallet økt med 80 prosent. Per 1. januar bor det 4619 innbyggere på øyene. Det er den største veksten av alle landets kommuner. Men det betyr også vokseproblemer.
– Der er jo positivt å være en attraktiv kommune som folk har lyst å flytte til, men det er ikke å legge skjul på at det er utfordringer som hører med, sier Sunnanå Hausken.
– Det er tøfft økonomisk. Vi har den høyste gjelden per innbygger i Rogaland, men vi er nødt til å satse for å få alt på plass. Vi skal levere gode tjenster til innbyggerne våre, legger hun til.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Nesten like dyrt som i Stavanger
Til tross for at de har de nest høyeste boligprisene i rådyre Rogaland bygges det som aldri før. Tilflyttingen har vært enorm de siste årene.
– Det er en kjempepopulær plass. Det er godt påtrykk spesielt fra folk fra Stavangerommrådet som har lyst til å flytte ut hit, sier Ommund Vareberg, daglig leder i Blink Hus Stavanger.
– Boligprisene nærmer seg Stavangerpriser. Vi har de nest høyeste prisene i fylket, og ligger på 40.000 kroner kvadratmeteren på leiligheter og til dels eneboliger, legger han til.
– Hadde nok ikke hatt Rennfast uten bompenger
Fremskrittspartipolitikeren Tor Berhard Harestad jobber ved Rennesøy fisk- og skalldyrmottak.
– Vi hadde ikke lært der vi hadde vært i dag uten Rennfast. Man kan si hva man vil om Rennfast, men det er noe av det beste vi som driver med næring i kommunen har fått, sier Tor Bernhard Harestad (FrP)
Han er såre fornøyd med alt, selv bompengene han har betalt i Rennfast.
– Vi er imot bompenger, men hadde vi ikke hatt bompenger hadde vi nok aldri fått dette prosjektet. Det kostet akkurat det samme med bompenger som det gjorde med ferjen, og da er det lettere å svelge, sier han.