Hopp til innhold

– Mer privat sponsing fører til selvsensur hos kulturinstitusjonene

BI-professor mener kulturlivet skreddersyr prosjekter for å gjøre seg lekre for bedriftene.

Lydo

Dette er musikk- og fysikkprosjektet LYDO som Stavanger Symfoniorkester, sammen med Wahl og Statoil, gjennomfører for barn i 5. til 10. klasse.

Foto: Gaute Aadnesen

– Økt privat sponsing av kulturlivet, slik regjeringen ønsker, vil trolig føre til mer selvsensur, der kunstprosjekter blir skreddersydd for sponsorene.

Det sier BI-professor Anne-Britt Gran, og viser til erfaringer fra USA.
Tendensen er allerede tydelig i de store kulturinstitusjonene i byer som Stavanger.

– Er alt som spilles på et instrument musikk?

Bratsj-spiller Gunnhild Oddbjørnsdatter og fysiker Andreas Wahl, kjent fra tv-programmer i NRK, er på Teinå skole i Stavanger.

De lanserer musikk- og fysikkprosjektet LYDO som Stavanger Symfoniorkester, sammen med Wahl og Statoil, gjennomfører for barn i 5. til 10. klasse.

– Vi håpet at LYDO skulle være en kraft inn mot realfag

I løpet av våren skal 18 klasser konkurrere om å lage et instrument eller en musikkmaskin, og i mars blir det konserter i konserthuset for 3500 elever. En slags live fysikk og kjemitime med musikk og spektakulære eksperimenter.

Gaute Aadnesen

Gaute Aadnesen, kommunikasjonssjef i Stavanger Symfoniorkester mener kulturinstitusjonene må skreddersy prosjekter som treffer sponsorenes forventninger.

Foto: Stavanger Symfoniorkester

– Vi hadde lyst til å komme ut til et yngre publikum på en ny og spennende måte. Så tok vi kontakt med Statoil og pitchet inn dette her, at det var en binding mellom fysikk og musikk.

Det sier Gaute Aadnesen, kommunikasjonssjef i Stavanger Symfoniorkester til NRK.

– Vi håpet at LYDO skulle være en kraft inn mot realfag, at det er kult å være nerd, å være flink i noe, sier Aadnesen.

– Må skreddersy ting som treffer dem

At et symfoniorkester ser det som sin oppgave å fremme realfag i skolen, er ikke åpenbart.

Kommunikasjonssjefen sier dette handler om å finne på prosjekter som kan gagne, ikke bare kunsten og publikum, men også sponsorene, i dette tilfellet Statoil.

– Selv om en lever i Stavanger og Rogaland, så sitter ikke oljepengene løst. Det er helt klart at sponsorene har et ønske og et krav om at ting på en måte skal sammenfalle med dem. Da må en evne å skreddersy ting ut fra sin organisasjon som også treffer dem, sier Aadnesen.

– De vil ha mer igjen for å sponse kulturlivet

– Sponsoratene blir mer og mer instrumentelle sett fra bedriftenes side. De vil ha mer igjen for å sponse kulturlivet. Det betyr selvfølgelig at kulturlivet må yte mer, og kanskje mer enn det de noen ganger ønsker.

Anne-Britt Gran

BI-professor Anne-Britt Gran viser til erfaringer fra USA som viser at kulturinstitusjonene driver selvsensur og tilpasser seg det de tror sponsorene forventer.

Foto: BIs arkiv

Det sier Anne-Britt Gran, BI-professor som har forsket mye på kultursponsing. De store bedriftene driver ikke lenger med veldedighet, og selv om de ikke dirigerer innholdet i kunsten, påvirker de likevel hva kulturlivet holder på med, sier Gran.

– Det vi vet fra utlandet og disse amerikanske undersøkelsene er det ikke nødvendigvis er sponsorene som dirigerer hva kulturinstitusjonene skal gjøre, men at kulturinstitusjonene driver selvsensur og tilpasser seg det de tror sponsorene forventer. Det er noe man kan tenke seg også kan skje i Norge, sier Gran.

– Legger vekt på å finne de gode samarbeidsformene

Stavanger Symfoniorkesters realfagsflørt er ikke enestående i oljefylket Rogaland. Blant annet har Jærmuseet fått millionbeløp fra Statoil og Skagenfondene ved å lage utstillinger om henholdsvis energi- og miljø, verdiskaping og sparing.

Sponsorsjef i Statoil, Marius Rosenberg Amundsen, bekrefter at den tiden er forbi da selskapet støtter kulturlivet mot å få en logo i programmet og noen billetter tilbake.

– Det vi legger vekt på er å finne de gode samarbeidsformene med hver enkelt partner.

LYDO

Fysiker Andreas Wahl og musiker Gunnhild Oddbjørnsdatter presenterer LYDO-prosjektet for elever på Teinå skole.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Sponsorsjefen mener Statoil har en mulighet for å påvirke kulturlivet.

– Det er jo en mulighet, både for kulturlivet og næringslivet til å finne de gode samarbeidsformene som passer for begge, sier Rosenberg Amundsen.

– Kulturinstitusjonene tror det er noe de må gjøre for å tekkes sponsorene

Flere slike sponsor-finansierte kulturprosjekter er et ønske fra regjeringen. Forsker Anne-Britt Gran ved BI sier det blir spennende å se i hvilken grad dette vil påvirke også innholdet i kulturtilbudet framover.

– Hvis vi skal se at dette endrer kulturinstitusjonenes profil, så tror jeg det er mer fordi kulturinstitusjonene tror det er noe de må gjøre for å tekkes sponsorene. Det må vi følge med på, sier Gran.

– Det er alltid en fare for at ting kan gå for langt

– Jeg synes det er et flott utgangspunkt at Stavanger Symfoniorkester har lyst til å nå nye grupper at de kunne gjøre det i et slikt samarbeid. Det hørtes jo virkelig ut som de lykkes med det.

Det sier dag Svein Harberg (H), som leder Stortingets familie- og kulturkomite.

Svein Harberg (H)

Svein Harberg (H), som leder Stortingets familie- og kulturkomite vil skape en kultur i Norge for at virksomheter også er med å ta sitt samfunnsansvar.

Foto: NRK

– Vårt utgangspunkt er at det fortsatt skal være ressurser som tilfaller kulturen, slik at de kan utvikle seg, være nyskapende og nå nye publikum. Det er ikke slik at vi bare kan ta og ta og ta fra statsbudsjettet. Der er det stort press om pengene. Vi vil skape en kultur i Norge for at virksomheter også er med å ta sitt samfunnsansvar. Vi har stor tillit til at kulturinstitusjoner og kulturutøvere har integritet i forhold til sin egen kunst, sier Harberg.

Det kalles ofte samarbeidsavtaler og ikke sponsoravtaler. Er det en fare for at kulturinstitusjoner får for tette bånd til bedrifter og bransjer som gjør det vanskeligere å utøve den kritiske rollen?

Det er alltid en fare for at ting kan gå for langt, men jeg tror det er lenge før vi er der i Norge. Det som er viktig nå er at vi får virksomheter til å ta det samfunnsansvaret det er å sørge for at det er et allsidig kulturliv i hele landet, mener Harberg.