Dette kommer frem i en mulighetsstudie fra Statens vegvesen. Der blir det også understreket at dette er foreløpige og usikre tall.
Innkrevingen vil gi mellom fire og åtte milliarder kroner over en 15 års periode, og skal sikre delvis finansiering av nye E39, som er estimert til å koste totalt mellom 27 og 52 milliarder kroner. Resten må finansieres av staten.
Mulighetsstudiet understreker også at det er et behov for en langt mer detaljert vurdering av aktuelle utbyggingsstrekninger og bomstasjonsplasseringer når planarbeidet og avklaringer rundt kostnadsnivået er bedre utarbeidet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Anbefaler bompenger
Men Statens vegvesen anbefaler at fylkeskommunen fortsetter med å sikre planene om å delvis finansiere strekningen med bompenger.
Det er gjort et foreløpig vedtak om å bygge veien, men det er usikkert når selve byggingen kan komme i gang.
Kommunene og fylkeskommunene vil ved en sener anledning bli invitert til å fatte endelige og forpliktende vedtak om finansiering av veistrekningen.
Før den tid må saken til Stortinget ved flere anledninger ifølge studiet.