Horisonten så straks lysere ut for anleggsbransjen da samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen i går lanserte et eget veiselskap. Private skal, sammen med det offentlige, få fart på fire felts vei fra Ålgård til Kristiansand.
– Den fallende oljeprisen gjør at vi er inne i en vanskelig periode, så dette er en redning for vår bransje, sier daglig leder i Stangeland Maskin, Olav Stangeland.
– Vi går inn i en tid med overkapasitet. Prosjekter blir satt på vent. Vi merker ikke så mye til det akkurat nå, men jeg tror det kommer, legger han til.
- LES OGSÅ:
Godt nytt for lokale entreprenører
Konsekvensene av labre tider kan nå likevel bli mindre for bransjen, viser erfaring fra Sørlandet.
– Aktivitetsnivået kommer til å gå vesentlig opp når arbeidet med E39 iverksettes. Det slår positivt ut for lokale entreprenører, sier Jan Walle, administrerende direktør i Agder OPS vegselskap.
Det private selskapet står bak byggingen av E18 mellom Kristiansand og Grimstad. I dag er det tre store veiprosjekter i Norge som er etter den såkalte OPS-modellen, der private selskaper har ansvar for en veistrekning i opp mot 30 år.
Regjeringens nye veiselskap blir offentlig eid, men lokale entreprenører får likevel nyte godt av satsingen.
– Vi kommer til å se at det blir bygget mye mer vei på kortere tid enn tidligere, sier Walle.
Tror norske selskaper får stå for byggingen
Stangeland er glad for at E39 mellom Ålgård og Kristiansand skal bygges som en helhet, og ikke stykkevis og delt.
– Det betyr at det nå kommer en stor jobb for oss i regionen, og det er svært viktig for bransjen, sier Stangeland.
- LES OGSÅ:
Han legger ikke skjul på at selskapet nå skal jobbe hardt for å få være med på prosjektet, og han frykter ikke at utenlandske aktører skal stjele jobben fra de lokale.
– Vi skal ikke utelukke det, men det viser seg at mange av dem ikke får det helt til, og går konkurs, sier han.
– Nå håper vi at prosessen kommer fort i gang, og at vi kan komme med vårt pristilbud, legger han til.