– Det er dårlig, rustent og gammelt. Jeg vet ikke når det ble gjort noe sist her, sier Dag Kristian Rosnes, formann i Austre Åmøy velforening.
Han står på Austre Åmøy kai. Den er ikke stengt, men det er ikke lov å fortøye båten der er losse til eller fra den. Stålbjelkene som bærer den er nemlig gjennomrustet.
– Denne kaien kunne ha blitt brukt til mye. Vi mangler båtplasser, og her kunne det vært plass til mange, men nå er den nesten ubrukelig. Vi håper de kan ta tak i dette, så vi slipper å vente lengre, sier Rosnes.
Ble erklært falleferdig i 2013
Det er to år siden kommunen fikk beskjed av et innleid konsulentfirma om at brygga ikke var i forsvarlig stand. Det samme gjelder fem andre brygger i Stavanger kommune. To av de er helt stengt, mens resten har bruksbegrensninger.
– Kommunen inspiserte kaier og bruer i 2013. Da fant vi ut at seks av våre kaier var så dårlige at de måtte enten sperres av eller skiltes med at det er utilrådelig å bruke dem. Situasjonen ved mange av de andre var heller ikke god, sier fungerende veisjef Jostein Tverdal.
Og i dag er status det samme som da.
– Kaiene ligger fremdeles som i 2013. Det er ikke bevilget penger til å utbedre eller bruke dem, så det er ikke gjort noe med dem, sier Tverdal.
Vil selge til private
– Det er trist å se at de kommunale kaiene har fått slikt skilter, sier Leif Arne Moi Nilsen i Stavanger Frp.
Han stemte, sammen med forslagsstiller Torfinn Ingeborgrud i Miljøpartiet de Grønne, imot at de to mest ødelagte kaiene skulle stenges helt da saken var oppe i kommunalstyret for byutvikling. Han mener de hadde blitt tatt bedre vare på dersom kommunen overlot dem til private hender.
– Vi har ikke så mye grøntområde, men verdens fineste skjærgård. Det er for galt at kaiene er såpass kondemnerte. Enten må vi selge dem, vedlikeholde dem eller rive dem. Nå står de til spott og spe, sier han.
Venter på neste års budsjett
De ødelagte kaiene havner på politikernes bord igjen når de er tilbake fra ferie. For det koster penger både å pusse de opp, og å rive de.
– Vi har fremmet politiske saker om dette og er avhengige av bevilgninger for å få gjort noe med det. Vi har fått anbefalinger om at en del av kaiene er i så dårlig forfatning at det ikke lønner seg å rehabilitere dem, sier fungerende veisjef Jostein Tverdal.
Men han har ikke oversikt over hvor mye det vil koste.
– I inneværende år er det ikke budsjettmidler, så vi får se hva som blir bevilget til neste år. Før den tid har vi ingen midler, sier han.