En del større frisørkjeder tar ekstra betalt for blant annet sjamponering og styling av håret uten å opplyse om dette underveis. Men får du hakeslepp over neste frisørregning, er det du selv som ikke har gjort jobben din.
– Når vi er ute og beveger oss som forbruker må vi alltid huske at det koster å ha kontakt med en næringsdrivende, sier regiondirektør i forbrukerrådet, Edith Nøkling.
- Kunden har selv et ansvar sluttregningen hos frisøren, sier Edith Nøkling i Forbrukerrådet.
Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.noHun får mange henvendelser fra kunder som føler seg lurt etter et besøk hos frisøren.
Men frisørene har ingen plikt til å informere kunden om ekstra kostnader. De kan ta betalt for både føning og styling så lenge det henger en prisliste i salongen der disse kostnadene er nevnt, opplyser Forbrukerrådet.
Kunden har ansvaret
Olav Eikemo, leder for frisørenes arbeidsgiverorganisasjon, tror grunnen til forvirringen kan være at yngre generasjoner ikke er kjent med bakgrunnen for de ulike begrepene frisørene bruker.
På frisørspråket er blant annet føning en mer omfattende stylingbehandling enn det du selv gjør på badet om morgenen.
– Før i tiden gikk mange til frisøren hver fredag og bestilt vask og føn av håret for å stase seg opp før helgen, sier Eikemo.
Han mener på lik linje med Forbrukerrådet at kunden har et eget ansvar for å gjøre seg kjent med disse begrepene og den enkelte salongs prisliste.
– Jobben deres er å selge
Nøkling forteller at de har fått henvendelser fra kunder som ikke torde å spørre om pris fordi de syns det var flaut.
– Jo mer tjenester de selger oss, jo bedre går bedriften. Sånn er det bare, sier Nøkling, som oppfordrer alle kunder til å spørre en ekstra gang om pris, dersom de får tilbud om ekstra behandling og styling.
– De må ha som utgangspunkt at når en frisør spør deg om en ekstra tjeneste, er det ikke for å være grei, sier Nøkling.
Hvis du tar i mot styling og behandling utenom den vanlige klippen, må du selv dobbeltsjekke om dette vil komme på regningen.
Foto: Tora Lind Berg / NRK