– Det kan få konsekvenser for enkelte kjøreskoler, sier Bjørg Rørheim, daglig leder ved Skagen Trafikkskole i Stavanger.
Hun er bekymret for utviklingen. Trafikkskolen, som ligger på Kannik i Stavanger sentrum, har opplevd sviktende påmeldinger siden desember.
Stor økonomisk investering
– Jeg tror jobbmarkedet er grunnen. Folk er skeptiske til å bruke penger. Førerkortet er en stor økonomisk investering og mange velger å nedprioritere det i dårligere tider, sier Rørheim.
Hun har jobbet i trafikkskolebransjen i snart 16 år og har aldri opplevd nedgang. Om den fortsetter, frykter hun for fremtiden til enkelte trafikkskoler.
– Vi kan ikke gjøre annet enn å fokusere på å gjøre en god jobb, og sørge for kvalitet til elevene, sier hun.
- Les også: Kjøretimer gir skolefravær
- Les også: Kjøreskole: Elever kommer ruset til kjøretime
- Les også: Etterlyser kurs i tunnelsikkerhet for elever
Forventer økning
Også G. Haugsgjerd Trafikkskole, som ligger noen hundre meter unna, opplever roligere tider. Daglig leder Trond Haugsgjerd mener nedgang er en naturlig konsekvens av lav oljepris og stigende arbeidsledighet.
– Det gjelder vel for alle bransjer. Tiden vil vise nå til høsten, men det blir et roligere år enn i fjor, sier han.
Han mener samtidig at det er normalt med litt nedgang akkurat i mai, hvor flere av de yngre elevene må konsentrere seg om skole. Han forventer en økning i antall påmeldte når fellesferien begynner.
– Det er mange som har eksamen i mai og folk venter gjerne til sommeren. Det blir antakeligvis nye fraværsregler i skolen og folk ønsker å kjøre mer intensivt i sommer, sier han.
- Les også: Her skal kvinnen jukse på teoriprøven
- Les også: Trafikkskolene fikk korreks fra Statens vegvesen
- Les også: Mener mørkekjøring gjør denne veien på Jæren farlig
– Stive priser
Trafikkskoleelev Tonje Olsen Heim (21) håper å ta førerkortet i løpet av sommeren.
Hun får dekket mesteparten av førerkortet av sine foreldre, men er ikke overrasket over nedgangen.
– Foreldrene er kanskje ikke like villige til å sponse like mye som før. Da må ungdommen tjene opp penger selv og det er klart at det gjør at noen må vente litt lenger, sier hun.
Heim kan fortelle at de fleste venninnene hennes har betalt godt over 30 000 for førerkortet.
– Noen har til og med betalt nærmere 50 000 kroner. Det er dyrt, men det er ikke unormalt om dagen. Jeg vet egentlig ikke om jeg tør å håpe på det, men jeg satser på å ikke måtte betale mer enn 35 000 kroner, sier hun.