Øyvind Bjaanes - Øyvind Bjaanes. - Foto: Thomas Ystrøm / NRK

Øyvind Bjaanes.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Det første kvinner ser på er baklommen. Hvis den er feil, prøver de ikke buksen i det hele tatt. Baklommen er det desidert viktigste på en dongeribukse, mener jeansdesigner Øyvind Bjaanes.

Fra hovedkontoret i Sandnes designer han sitt eget merke, Funaki. Bukseproduksjonen startet i 2005, og i 2011 ble det solgt 50.000 bukser.

– For eksempel kan baklommer som sitter langt fra hverandre gjør at enden virker bredere, sier han.

Fra arbeidstøy til festplagg

Det i dag uunnværlige klesplagget dukket første gang opp i USA i 1740-årene, og var arbeidstøy, ifølge Store Norske Leksikon. Første 200 år senere begynte kvinner å bruke olabukser som hverdagsplagg.

Fra 1970-årene ble jeans virkelig stort, og mange brukte buksene både til fritid, hverdags og fest.

Mange kjenner seg nok igjen i følgende påstand: Bukser er ikke alltid bare enkelt å kjøpe. Bjaanes er ikke bare enig, han mener det kan fortone seg som en vond drøm.

– Enhver kvinnes mareritt

– Enhver kvinnes mareritt er å kjøpe seg en bukse. De fleste har gått inn og ut av butikker og ikke funnet seg noe, sier han.

Selve produksjonen skjer i Kina, og buksene selges i rundt 300 butikker i Norge. Lansering i Sverige står nå på agendaen.

Bjaanes henter inspirasjon mens han er på kafé, på en ferje eller på et fly. Han innrømmer at han ser mye på damerumper.

– En vakker dag får jeg meg en på nesen fordi jeg studerer dem, selv om det er i embets medfør, sier han.