Det er unge jenter og kvinner mellom 17 og 25 år som har høyest risiko for å bli utsatt for voldtekt, og sjansen er størst for at det skal skje på fest. Kvinnene blir voldtatt av jevnaldrende nord-europeiske gutter og menn.
- Halvparten av de som anmelder voldtekter er mellom 17 og 25 år.
- 40% av voldtektsanmeldelsene som går til Kripos er festrelaterte.
– Voldtektsmannen i festrelaterte voldtekter er beruset, mellom 18 og 35 år, og her er det helt klart en overrepresentasjon av vestlige menn, sier Eivind Borge, leder for taktisk etterforskning i Kripos.
«Du er en kjernekar»
Eivind Borge sier at politiet ved denne kampanjen gjør en dreining fra å fokusere aller mest på offeret, til å ansvarliggjøre og bevisstgjøre gjerningsmenn. Politiet vil også legge mer vekt på rusen gjerningmannen påfører seg selv.
– Vi ønsker at folk skal ha en fin kveld, som et julebord er. Men menn er overgriperne, jenter er mer sårbare. Menn må tørre å stå opp i kompisgjengen og tørre å fronte en holdning mot å utnytte jenter i sårbare situasjon.
Hoveddelen av politiets kampanje mot voldtekter på fest foregår på Facebook. Politiet har lagd facebooksiden Kjernekar. På denne siden kommer jevnlig nyheter og filmer som har med festrelaterte voldtekter å gjøre. I tillegg fins det en app der du kan sende en hilsen som kommer opp på en venns facebookside der det står at du syns vennen din er en kjernekar, med lenke til kjernekar-siden.
– Politiet skal selv være aktive på facebooksiden, og vil svare på spørsmål og kommentarer, sier Eivind Borge i Kripos.
Mener kampanjen kan ha en funksjon
Det er vanskelig å si på forhånd hvilke facebook-kampanjer som virker, men det øker sjansen hvis man får målgruppen til å gjøre noe mer enn å bare trykke på like-knappen, mener Eivind Lund, rådgiver i Netlife Research.
– Det høres lurt ut å gjøre et forsøk med Facebook i den målgruppa politiet vil nå her, og det er godt at politiet prøver. Hvis en slik kampanje kan lage en stemning av at festvoldtekt er en sosialt uakseptabel ting, dette driver ikke vi med, så kan den ha en funksjon.
Om et par dager kommer det en stor informasjonsplakat på Oslo S og i en del andre kommuner i Norge. I tillegg skal mange av drosjeselskapene ha klistremerker i bilene sine. Landets drosjesjåfører får klistremerkene sine delt ut i morgen tidlig, sammen med en kopp kaffe.
– Ja, da er det voldtekt
I en rapport skriver Kripos at drikking og flørting kan skje før voldtekten, men at voldtekten skjer idet overgriperen velger å utføre en handling der han setter egne behov først, uavhengig av kvinnens vilje.
Rapporten peker på at gjerningsmannen velger å ikke respektere grensene for kvinnens kropp og tilstanden hennes. En kombinasjon av ruspåvirkning, makt, mangel på empati og respekt fører til handlinger som kan føre til betydelige skader hos den utsatte, står det i rapporten.
– Det vi særlig fokuserer på i denne kampanjen er når jenta er overstadig beruset og ute av stand til å reagere. Hvis man påfører henne seksuell omgang i en slik situasjon, da er det en voldtekt, sier Eivind Borge, Kripos.
Kripos viser til en svensk undersøkelse der menn som har presset eller tvunget noen til seksuelle handlinger, i større grad enn andre var enig i voldtektsmyter som «Nei betyr egentlig ja». Slike feiloppfatninger blir brukt til å rettferdiggjøre seksuelle overgrep.
– Som regel leser man situasjoner og forstår at et nei er et nei. Jeg vil bare holde fast ved det. Et nei er et nei. Det må man skjønne, sier Eivind Borge, Kripos.
Tommy Tee har lagd musikk til politiets kampanjevideoer. Han kjenner til fester der det har gått galt.
– Jeg tror det er vanskeligere for gutter å forestille seg et sånt type overgrep. Det er vanskelig å se alvorligheten i det for menn.
– Når vi sitter og lager låter, kan tekstene bli litt utagerende, og da kan man komme inn på temaer som voldtekt. Selv om man har en kødde-tone på samtalen så er det alltid en alvorlig undertone, sier Tommy Tee.