Hopp til innhold

Oslotunnelen er proppen

Dårlig kapasitet i Oslotunnelen er en av grunnene til at regjeringen ikke kan love full InterCity-utbygging når Nasjonal Transportplan legges fram over påske.

Oslotunellen

Oslotunnelen er en propp i InterCity-utbyggingen

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB SCANPIX

Det innrømmer miljøvernminister Bård Vegar Solhjell. Og om det blir noen ny Oslotunnel, det skal nye utredninger vise.

– Oslotunnelen kan være en propp, men det er ikke et alternativ å droppe utbyggingen av Intercity. Det trenger Norge og Østlandet, sier han.

Miljøvernministeren møtte i går Østlandssendingen på Eidsvoll, endepunktet for Norges første jernbane i 1854, for å snakke om ny historisk jernbanesatsing i Nasjonal Transportplan.

De rødgrønne vil bruke 60 milliarder kroner på nye dobbeltspor til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg. Men både opposisjonen og mange lokalpolitikere er skuffet over at regjeringen ikke kan love lyntog helt til Lillehammer, Halden og Skien.

Oslotunnelen inn i InterCity-pakken?

Bård Vegar Solhjell

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV)

Foto: NRK

Bård Vegar Solhjell erkjenner at frykten for en sprengt Oslotunnel er en av grunnene til at regjeringen ikke tør love full InterCity-utbygging.

– Å bygge dobbeltspor til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar har en reell effekt uansett. Det gjør at vi kan ha avganger hver halvtime. Men vi er usikre på om vi får full effekt ut av den videre utbyggingen før vi får bygget en ny Oslotunnel.

Derfor skal vi bygge full InterCity og samtidig vurdere om Oslotunnelen må inn i pakken, sier han.

I sin kvalitetssikringsrapport fra januar kritiserer Transportøkonomisk Institutt og Dovre Group Jernbaneverkets InterCity-utredning. De mener Jernbaneverket undervurderer kapasitetsproblemene i Oslotunnelen og spår kamp om plassen i tunnelen mellom InterCity-tog og lokaltog.

Venstres nestleder og Oslos samferdselsbyråd Ola Elvestuen mener det er ingen grunn til å nøle. Han vil ha full InterCity-utbygging og ny Oslotunnel snarest mulig. Han mener Oslotunnelen blir en propp selv om bare indre InterCity bygges ut.

Ola Elvestuen (V)

Oslos samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V)

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

– Uten en ny tunnel gjennom Oslo får du ikke utnyttet kapasiteten. Da må de ekstra togene kjøre på bekostning av lokaltrafikken.

Allerede i dag er kapasiteten sprengt, og det løser du ikke ved å bygge InterCity. Her må tunnelen være en del av InterCity utbyggingen, sier han.

– Ny jernbanetunnel under Oslo er nødvendig

Behovet for en ny jernbanetunnel under Oslo skal utredes sammen med mulighetene for en ny T-banetunnel gjennom hovedstaden. Utredningen skal være ferdig høsten 2014.

Ifølge Ola Elvestuen er det mer et spørsmål om når enn om begge tunnelene skal bygges.

– Det er store investeringer, men dette er invensteringer vi skal ha nytte av 100 år frem i tid. Det er helt nødvendig med den veksten vi har i Oslo og Akershus, sier Elvestuen.