Hopp til innhold

– Proppen under Oslo må løses

Det haster å løse kapasitetsproblemene i Oslotunnelen, viser ny InterCity-rapport.

Oslotunellen

I rapporten kritiseres Jernbaneverkets InterCity-utredning for å ha viet kapasitetsproblemene i Oslotunnelen for lite oppmerksomhet.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB SCANPIX

Mandag kom rapporten som er dyster lesning for tilhengerne av InterCity-triangelet Oslo - Lillehammer, Oslo - Halden og Oslo - Skien.

En av de få InterCity-prosjektene som utrederne overhodet anbefaler er Follobanen mellom Oslo og Ski.

Kvalitetssikringsapporten er laget av Dovre Group og Transportøkonomisk Institutt på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

For lite oppmerksomhet til Oslotunnelen

I rapporten kritiseres Jernbaneverkets InterCity-utredning for å ha viet kapasitetsproblemene i Oslotunnelen for lite oppmerksomhet.

– Vår vurdering er at en vet for lite og at det blir galt å forsere investeringer i ytre InterCity på bakgrunn av det en vet i dag, sier oppdragsleder Thorleif Sunde i Dovre Group.

Ytre InterCity er strekningene Hamar - Lillehammer, Fredrikstad - Halden og Tønsberg - Skien. Men ifølge rapporten bør man også være varsomme med pengebruken på innerstrekningene.

– Man bør begrense investeringer i InterCity-systemet inntil man vet mer om kapasiteten under og gjennom Oslo, sier Thorleif Sunde.

Ny tunnel?

Når dere snakker om kapasitetsutbedringer i Oslotunnelen, er det da egentlig en ny tunnel dere mener?

– Det kan tenkes at en ny tunnel blir den gode løsningen til slutt. Det primære poenget for oss er å si fra at vi vet for lite. Vi oppfordrer Samferdselsdepartementet til å sette fart på utredningen av Oslotunnelen.

Lokaltog mot InterCity

Dovre og TØI forutser at proppen under Oslo vil skape økt konflikt mellom lokaltogene i Oslo-området og Intercity-togene.

– Men forventning om stor befolkningsvekst i Oslo-området og begrenset kapasitet i Oslo-tunnelen, tror vi det blir nødvendig å se på prioriteringen av plassen gjennom tunnelen.

– Dersom plassen går til lokaltrafikken, frykter vi at vi kommer i en situasjon der vi investerer store beløp i InterCity og kun får teoretisk nytte i lang tid, sier Thorleif Sunde.

Artikkelen fortsetter under bildet

Thorleif Sunde fra Dovre Group

– Man bør begrense investeringer i InterCity-systemet inntil man vet mer om kapasiteten under og gjennom Oslo, sier Thorleif Sunde i Dovre Group.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

En million per meter

En av de få prosjektene som transportutrederne overhodet anbefaler, er Follobanen til 23,5 milliarder kroner. Det tilsvarer over én million kroner pr. meter.

Også Follobanen er riktignok samfunnsmessig ulønnsom, ifølge rapporten, men kan gi "interessante punktlighetsgevinster".

Det betyr i klartekst at et dobbelt dobbeltspor, slik man har mot Gardermoen og Asker, kan føre til at togene oftere er i rute.