Den sterkt ombygde bilen fra 1933 var på vei til Gatebil på Rudskogen, da det ble stanset av kontrollørene fra Statens vegvesen.
Ifølge inspektør Øyvind Grotterød hadde den svenske føreren problemer med å se noe som helst.
– Det er en hot rod, hvor motoren sitter åpent. Motoren hadde et stort luftfilter og et luftinntak oppe på forgasseren, og det var veldig vanskelig for ham å se veien. Han var i ferd med å nesten kjøre på meg på kontrollplassen, fordi han ikke så at jeg sto der, uten at det ble veldig dramatisk, forteller han.
Den svenske føreren har tatt kontakt med NRK og forteller at han ikke kjenner seg igjen i historien, men han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
- Les også: 87 kjørte for fort i 50-sonen
- Les også: Halvparten av vognene fikk kjørenekt
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Fant ingen knagg
Føreren av bilen fortalte at han hadde brukt 3–4 år på å bygge om bilen. Ifølge Grotterød var taket, veggene og dørene på bilen originalt. Resten var totalt ombygd.
– I utgangspunktet har den ikke noe som helst på veien å gjøre, etter mitt syn. Men vi skal ha hjemler i alt vi gjør, sier han, og legger til at Sverige har andre regler enn Norge når det gjelder ombygging av biler.
Dermed ble det flere telefoner til Sverige for å finne en grunn til å holde igjen bilen.
– Men vi fant ikke noen knagg å henge hatten på, så han fikk kjøre videre. I denne saken kom tvilen mannen til gode.
Svensken fikk riktignok med seg et gebyr på turen, fordi han ikke hadde med seg de riktige papirene til Norge. Vegvesenet kommer også til å rapportere saken videre.
– Bilen er på Rudskogen nå og skal nok hjem igjen i løpet av søndag. Vi kommer til å rapportere dette til Vegdirektoratet, som igjen tar kontakt med svenske myndigheter. Så får de kalt bilen inn til kontroll, og eventuelt godkjent den, forteller Grotterød.