Hopp til innhold

Ville holde igjen bilen - fant ingen grunn

Statens vegvesen ønsket å stanse denne totalt ombygde bilen fra 1933, men fant ingen grunn: – Vi måtte bare slippe den videre.

Ombygd bil i kontroll

Denne bilen fra 1936 kom rullende inn på kontrollplassen til Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

Den sterkt ombygde bilen fra 1933 var på vei til Gatebil på Rudskogen, da det ble stanset av kontrollørene fra Statens vegvesen.

Ifølge inspektør Øyvind Grotterød hadde den svenske føreren problemer med å se noe som helst.

– Det er en hot rod, hvor motoren sitter åpent. Motoren hadde et stort luftfilter og et luftinntak oppe på forgasseren, og det var veldig vanskelig for ham å se veien. Han var i ferd med å nesten kjøre på meg på kontrollplassen, fordi han ikke så at jeg sto der, uten at det ble veldig dramatisk, forteller han.

Den svenske føreren har tatt kontakt med NRK og forteller at han ikke kjenner seg igjen i historien, men han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ombygd bil i kontroll

Den svenske føreren hadde brukt 3–4 år på å bygge om bilen.

Foto: Statens vegvesen

Fant ingen knagg

Føreren av bilen fortalte at han hadde brukt 3–4 år på å bygge om bilen. Ifølge Grotterød var taket, veggene og dørene på bilen originalt. Resten var totalt ombygd.

Ombygd bil i kontroll

Bilen er en såkalt hot rod, med åpen motor.

Foto: Statens vegvesen

– I utgangspunktet har den ikke noe som helst på veien å gjøre, etter mitt syn. Men vi skal ha hjemler i alt vi gjør, sier han, og legger til at Sverige har andre regler enn Norge når det gjelder ombygging av biler.

Dermed ble det flere telefoner til Sverige for å finne en grunn til å holde igjen bilen.

– Men vi fant ikke noen knagg å henge hatten på, så han fikk kjøre videre. I denne saken kom tvilen mannen til gode.

Svensken fikk riktignok med seg et gebyr på turen, fordi han ikke hadde med seg de riktige papirene til Norge. Vegvesenet kommer også til å rapportere saken videre.

– Bilen er på Rudskogen nå og skal nok hjem igjen i løpet av søndag. Vi kommer til å rapportere dette til Vegdirektoratet, som igjen tar kontakt med svenske myndigheter. Så får de kalt bilen inn til kontroll, og eventuelt godkjent den, forteller Grotterød.