Hopp til innhold

Tviler på at Tomter vil miste togtilbudet

Gruppelederne for Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er enige om at en påkobling av østre linje til Follobanen må skje ved Ski.

Tomter stasjon

Når den nye Follobanen står ferdig skal Østfoldbanens østre linje kobles på. Spørsmålet er bare hvor dette skal skje, og Jernbaneverket jobber nå med en konseptvalgutredning (KVU).

Håvard Jensen

– Vi kan ikke legge jernbanesporet utenom den tredje største stasjonen på østre linje, sier Håvard Jensen (Frp).

Foto: Bjørn Ruud/NRK

NRK erfarer at det nå står mellom fire alternativer, og ett av dem er å gå direkte fra Knapstad i Hobøl kommune til Ås. Dermed vil jernbanetilbudet forsvinne fra blant annet Tomter.

– Nå ser jeg at dette har kommet opp, og jeg har bare en kommentar – det er for dumt, sier Frps gruppeleder på fylkestinget i Østfold, Håvard Jensen til NRK.no

– Tomter er den tredje største stasjonen på østre linje, vi legger ikke jernbanesporet utenom den.

– Toget skal stoppe der folk bor

Påkoblingen ved Ås innebærer også at stasjonene Kråkstad og Skotbu i Ski blir overflødige.

– Jeg har lært meg, når de driver med disse KVUene, at jeg ikke skal hisse meg opp veldig over de alternativene som kommer. Det er alt fra å ikke ha tog til å ha avganger hvert femtende minutt. Altså at vi skal utrede alle ting, sier Jensen.

Siv Jacobsen

Siv Jacobsen (Ap) håper Ås-alternativet legges dødt så fort som mulig.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Og han får støtte fra sin gruppelederkollega fra Arbeiderpartiet, Siv Jacobsen.

– Jeg anser dette som et ganske useriøst forslag. Hobøl er den kommunen som vokser mest i Østfold, det er klart de skal ha en jernbanestasjon.

– Vi tenker jo at toget skal gå der folk bor, og stoppe der folk bor. Dette går jo i motsatt retning av det, og jeg håper ikke dette ødelegger for den gleden vi har over å ha fått til en påkobling på østre linje, som vi har kjempet så hardt for, sier Jacobsen.

Mange år frem i tid

Denne helgen avslutter Jernbaneverket et omfattende arbeid på østre linje. Blant stasjonene som har fått en solid ansiktsløftning er nettopp Tomter og Kråkstad.

– Jeg så at Jernbaneverket sa det var en helt annen sak, men for meg er det ikke det. Jeg har jobbet og kjempet for den jernbanestrukturen som er nå. Opprustingen av Tomter er jeg veldig stolt av, så hvis det legges ned der ... Vanlige folk ler seg jo i hjel, dette kan ikke være seriøst, sier Håvard Jensen.

Hvis alt går etter planen skal Follobanen åpnes for passasjertrafikk i 2022, og først etter dette vil påkoblingen til østre linje være en realitet. Jensen lover at Frp ikke skal gi slipp på saken.

– Jeg skal nok minne Jernbaneverket om dette i alle sammenhenger. Kommunene har jo en stemme inn i konsekvensutredningen, og her blir det gitt klare meldinger.

– Jo fortere dette kan legges dødt, jo bedre, legger Siv Jacobsen til.