Regningen har dermed økt kraftig på få år. Med dagens bevilgninger vil forfallet i realiteten aldri bli tatt igjen.
– Dette er en stor utfordring, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Roar Midtbø Jensen.
– Det vil være en krevende sak i årene som kommer. Vi må arbeide langsiktig og ta de riktige utbedringene for å gjøre dette på en så effektiv måte som mulig.
Asfalt slites ut på tre år
Midtbø Jensen mener vedlikeholdsarbeidet bør gjøres på en annen måte enn i dag. Asfalt som legges på enkelte fylkesveier er utslitt etter bare tre år, selv om en forventet levetid er 15 år. Årsaken er det dårlige grunnarbeidet under enkelte veistrekninger.
- Les også: En halv milliard til bruer i Østfold
- Les også: Sarpebrua blir delvis stengt på natten
– Vi er nødt til å gjøre noe med veifundamentet på de verste strekningene, så vi sparer de store merkostnadene vi har på dekkevedlikeholdet nå. Så blir det en økonomisk vurdering da: Hva er det som lønner seg på de ulike strekningene i forhold til å fortsette med hyppigere asfaltering eller å gjøre noe med fundamentet så vi får en lengre dekkelevetid, sier avdelingsdirektøren.
Har åtte millioner til rådighet
Det vil koste mellom tre og fem milliarder kroner å hente inn forfallet og i tillegg få veien opp til dagens standard. Utenom bruvedlikeholdet er det åtte millioner kroner årlig som kan brukes til dette. Derfor må bevilgningene økes radikalt dersom Østfold fylkeskommune ønsker å hente inn forfallet, slår Vegvesenet fast.
– Vi har lagt fram et forslag til hvordan dette kan gjøres. Politikerne utfordrer oss jo litt på hvordan vi kan ta igjen forfallet på en fornuftig måte innen en angitt tid, sier Roar Midtbø Jensen.