Hopp til innhold

Sarpebrua blir delvis stengt på natten

Et felt blir stengt i perioder på Sarpebrua på nettene fram til utgangen av juni. I tillegg er det innført redusert akseltrykk på brua.

Sarpebrua over Sarpefossen

Sarpebrua er i så dårlig forfatning et felt stenges deler av døgnet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Mellom klokken 21.00 på kvelden og klokken 06.00 på morgenen blir det redusert fremkommelighet på FV 118 over Glomma i Sarpsborg i inntil sju uker framover. Det har lenge vært kjent at deler av Sarpebrua er i dårlig forfatning.

Løs betong og dårlig armering

– Nå holder vi på med utbedringsarbeider av St. Mariegate bru, som er den første delen av Sarpebrua når du kommer fra bysiden. Vi gjør en del betong-rehabiliteringsarbeid. Det er en del gammel løs betong og dårlig armering vi må gjøre noe med, forteller seksjonssjef Arne Bjørklund i Statens vegvesen.

– Hva fører dette arbeidet til?

– Fra 1. mai ble det redusert aksellast på brua. Kjøretøy med totalvekt over 32 tonn og åttetonns aksellast kan ikke kjøre over brua. De må benytte E6. Den øvrige trafikken kan gå som før, sier Bjørklund.

Kun natte-stenging

Arne Bjørklund

Seksjonssjef Arne Bjørklund i Statens vegvesen.

Foto: Tomas Berger/NRK

Han opplyser at det blir noe arbeid på St. Mariegate bru på nattetid framover.

– Da er det aktuelt å stenge et felt og lysregulere eller sette inn manuell dirigering. Det vil kun skje på nattetid mellom 21.00 på kvelden og 06.00 på morgenen.

– Når vil arbeidene på denne delen av brua være ferdig?

– Vi har sagt ut juni. Vi klarer ikke være helt eksakte på datoen her. Det er litt avhengig av hvor omfattende jobben blir. Vi kommer nok til å holde på mesteparten av juni måned.

Bjørklund forsikrer at alt gjøres for å unngå å stenge Sarpebrua helt:

– Dersom Sarpebrua blir helt stengt, vil det føre til store konsekvenser for trafikkavviklingen i Sarpsborg. Vi prøver å unngå det så langt vi kan og begrense redusert fremkommelighet til nattetid.

Bjørklund håper trafikantene respekterer reduksjonene i aksellasten og ta hensyn til de som arbeider på veien.

– Mesteparten av arbeidene pågår jo under brua. Det er ikke lett å se det, sier Bjørklund.