Du vet hvordan det er. Du er på vei hjem, på jobb eller et besøk. Du trenger ikke engang å ha dårlig tid, men nåla kryper allikevel akkurat over fartsgrensa.
Så kommer det en lang slette. Du setter på litt musikk og livet smiler. Farten øker i takt med humøret – så skjer det. Et rødt lys blinker mot deg fra en fotoboks.
Dette problemet har mange til nå løst med en rask oppbremsing foran fotoboksen. Men nå kommer ikke det til å hjelpe lenger. Nå kommer fotoboksene med snittmåling for fullt.
– De nye fotoboksene fungerer slik at hver bil som passerer først blir tatt bilde av i én fotoboks, så blir det også tatt bilde i den neste fotoboksen - som står et stykke unna. Så beregner man gjennomsnittshastighet. Hvis man overskrider fartsgrensen på gjennomsnittshastigheten, så blir bildet registrert og bli sendt til politiet, sier Elisabeth Bechmann som er fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Østfold.
– Ser lite til «kengurukjøring»
I Østfold er det Hvalertunnelen og fylkesvei 120 fra Moss til Våler som er først ut. På disse to strekningene ble fotoboksene avduket og satt i funksjon i dag.
I Norge er det 40 slike målestasjoner som er blitt fordelt. Ifølge en oversikt fra Vegdirektoratet er de nye fotoboksene nå på plass på 13 av disse 40 strekningene.
– Vi har fått to av dem og det er en grei andel av den kvoten, sier leder i miljø- og klimakomiteen i Østfold fylkeskommune, Olav Ingebjørn Moe (KrF).
Det vil altså bli to blitser, pluss et tredje dersom du har kjørt for fort.
– Det er et relativt svakt lys, så det er ikke engang alle som vil se det, sier Elisabeth Bechmann.
Hva med kjøring i rykk og napp?
– Den erfaringen med såkalt kengurukjøring ser vi veldig lite til. Erfaringsmessig viser det seg at den denne trafikkontrollen gir tre ganger så god effekt som den vanlige punktvise automatiske trafikkontrollen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dødsulykke er årsaken til fotoboks
Og det er dét dette handler om. Vegvesenet vil ha bukt med høy fart og ulykkene som kan følge med. De to strekningene som er valgt ut i Østfold er valgt nettopp fordi de er ulykkesbelastet.
– Hvalertunnelen er plukket ut på grunn av den dødsulykken som var der i februar. Der var høy hastighet en av årsakene til ulykken. Det er visse kriterier som skal til for å få lov til å etablere de strekningsvise automatiske trafikkontrollene. Fylkesvei 120 oppfyller disse kriteriene, både med at det er en ulykkesstrekning og at det har blitt kjørt relativt raskt der.
Politimester i Østfold Beate Gangås var med på å avduke de nye fotoboksene i Hvalertunnelen. Hun er fornøyd med at de endelig er på plass.
– Dette er et av flere tiltak for å forebygge trafikkulykker. Vi ønsker å være med på å bidra til å unngå drepte og hardt skadede i trafikken, dette er et viktig virkemiddel i så måte.
Og til kritikerne som kanskje mener at gjennomsnittsmåling av farten er noe ondskapsfull, sier ATK-ansvarlig i Statens vegvesen, Knut Holøs, følgende:
– Det er en rullator eller gravstein bak hver fotoboks som vi har satt opp. Når man ser en fotoboks så er det alvor som ligger bak.