Handelsstanden i Fredrikstad ruster seg til kamp etter en jul med rekordhøy grense- og netthandel. Målet er å få folk til å handle mer lokalt.
Fem næringsforeninger i byen har nå slått seg sammen til én forening for å stå enda sterkere i kapen om kundene.
– Vi vil få til enda mer kulturaktiviteter, få med resturantene og annet. Satse mer på byutvikling i form av å bruke åpne plasser, sier Kjell Arne Græsdal, daglig leder i Fredrikstad næringsforening.
(Teksten fortsetter under bildet)
– Får en sterkere lokalforening
Tidligere i dag skrev NRK.no om regiondirektør i NHO, Espen E. Evensen, som mener østfoldningene må være mer ambisiøse i kampen om kundene.
Han syns sammenslåingen av næringsforeningene er et positivt tiltak.
– Nå får vi en sterkere og mer slagkraftig lokal handelsforening, det tror jeg er viktig, sier han til NRK.
– Vi vet også at andre ser med nysgjerrighet på det som skjer i Fredrikstad nå, fortsetter han.
- LES OGSÅ:
(Teksten fortsetter under bildet)
– Bedre å se og oppleve ting
Østfoldhallene er blant kjøpesentrene som har hatt vekst i 2012. Likevel må de skjerpe seg i kampen om kundene i året som kommer, bekrefter senterleder Anne Vik.
– Vi skal være gode for det som er kjernemålgruppen vår: familien. Da må vi kommunisere godt med dem og lage aktiviteter som appellerer til den målgruppen, forteller hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Den nye "næringsgeneralen" i Fredrikstad kommer definitivt til å handle lokalt. For han er det uaktuelt å bruke lange dager på grensehandel.
– Jeg er av typen som syns det er bortkastet å bruke langt tid på å handle. Da er det bedre å se og oppleve ting, smiler han.