Prosjektet har møtt kritikk fra flere hold, blant annet på grunn av prisen. Da formannskapet i Fredrikstad gikk inn for planene om å etablere en fylkesscene på Værsteområdet på Kråkerøy i 2009 var prisen 100 millioner kroner.
– I dag sies det fra gruppelederne i begge de største partiene, Arbeiderpartiet og Høyre, at de tror det kommer til å runde 300 millioner kroner, sier fylkestingspolitiker fra Høyre, Erik Unaas.
- Les også:
– Avstanden til Oslo er for kort
I fylkestinget i går kom det også frem at det er en rekke uavklarte forhold når det gjelder både investerings- og driftskostnadene knyttet til fylkessceneprosjektet.
– På orienteringen fikk vi tydelig informasjon om at man ikke er ferdige med å forhandle på avtalen med grunneierne. I tillegg er det avdekket veldig usikre grunnforhold. Alle som har drevet med dette før vet at det da drar på seg ytterligere. Dette kommer til å bli en verkebyll fremover, sier Unaas.
Unaas sier at signalene fra kulturlivet selv vitner om utbredt skepsis til den planlagte fylkesscenen, og han tror at konkurransen fra kulturtilbudene i hovedstaden vil bli for stor til at Værste-prosjektet blir en suksess.
– Avstanden til Oslo er for kort. Når jernbanen bygges kommer størstedelen av Østfold til Oslo på under en time, og da er det mer attraktivt å reise dit enn en scene på Værste, sier han.
– Sliter med å få tak i ideen
Høyrepolitikeren er ikke den første som uttaler skepsis til prosjektet. I november sa daglig leder ved Parkteateret i Moss, Geir Meum Olsen, at han enda ikke har blitt klok på planene.
– Ja, jeg sitter i et glasshus fordi vi driver et sted i Moss. Ja, jeg er opptatt av mer midler til Moss, selvfølgelig har vi egeninteresser i dette også. Men jeg sliter litt med å få helt tak i ideen, sier han.
Leder for kulturkomiteen i Østfold fylkeskommune, Inger-Christin Torp forsvarer imidlertid prosjektet, og sier at fylkesscenen vil gi østfoldinger flere tilbud de ikke har i dag.
– En av forskjellene fra dagens scener vil være at vi vil få inn funksjoner vi ikke har lokaliteter for i dag. For eksempel orkester, akustisk musikk, operaoppsetninger, moderne dans og nysirkus, sier hun.
Les også: