SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Se bilder av kjempekranen på Svinesund
En av Europas største mobilkraner er nå på plass ved Svinesund. Krana, en Liebherr 1750, er en av de største som noensinne er benyttet i Sverige og Norge.
Krana har en løftekapasitet på 600 tonn.
Gigantkrana ble først brukt til å flytte betongbiter da tårnene, som var reist på hver side av fjorden, skulle rives. Foto Statens vegvesen.
Ned med tårnene
Krana ble først brukt ved Svinesund til å ta ned tårnene som var satt opp i første del av byggefasen.
I midten av mars startet rivingen av de to 112 meter høye betongtårnene. Til disse tårnene har det vært festet kabler, slik at bruarmene har blitt holdt oppe i støpefasen.
Tårnet er skåret ned i betongbiter a` seks tonn, og ble ryddet unna av kjempekrana.
Voldsomme dimensjoner
Onsdag morgen skulle heisingen av brubanen starte opp på norsk side.
Krana skal heise på plass 24 biter av brubanen. Hver av bitene veier 80 tonn. De er 24 meter lange og fem meter brede.
Bitene sveises fortløpende til hverandre etter at de er heist på plass.
Brubanen kommer i biter fra Tyskland på 80 tonn. De er 24 meter lange og fem meter brede. Foto: Lennart Forsberg - Vegvärket
Vinden skapte problemer
Da mannskapene startet opp tidlig onsdag morgen var det sterk vind på Svinesund.
Sikkerhetsgrensen for å kunne gjennomføre løftene var satt til en vindstyrke på maksimalt 9 meter i sekundet. På det verste onsdag formiddag var vinden oppe i 12 meter i sekundet.
- Dermed besluttet man å avvente situasjonen, slik at det ikke skulle gå ut over sikkerheten, sier Vegvesenets informasjonsrådgiver Fredrik Norland.
Kom i gang på ettermiddagen
Det var ved 1430-tiden onsdag at arbeidene med å heise på plass veibanen kom i gang.
- En av konstruksjonene ble satt på plass på den siden av brua som vender utover fra Svinesund. Denne synes ikke særlig godt fra gamle Svinesund bru, sier Norland.
Han regner med at det først er rundt den 23. mai i år at veibanen kommer til å bli synlig ut over fjorden.
Kjempen flyttes
Når arbeidet på norsk side av fjorden er ferdig skal krana flyttes til svensk side for å fortsette arbeidet der.
På svensk side skal krana løfte brubanen forbi buen og ut til kablene som henger ned fra buen.
Sommerløftet i rute
Statens vegvesen regner ikke med at forsinkelsene i dag innvirker på prosjektet.
- Det siste store løftet, der hele midtseksjonen i brua på rundt 125 meter skal på plass, kommer til å skje som planlagt, sier Norland.
Fra selve buen i brua skal det gjøres et hydraulisk løft, når midtseksjonen løftes fra lektere på fjorden under brua opp til riktig nivå.
Løftet skal foregå fra 12. til 17. juli i år. I den sammenhengen kommer Svinesund til å være avstengt, og verken små eller store båter slipper igjennom sundet.
Kranen har en løftekapasitet på 600 tonn. Den rager rundt 100 meter til værs. Foto Cecilie Eide Ulseth/ Jan Ola Sundin