Hopp til innhold

Formel-fører fikk endelig lappen - knakk bilnøkkelen med en gang

Dennis Olsen omtales som Norges største racingtalent og er den føreren mange tror skal bli den første norske Formel1-føreren gjennom tidene. I dag fylte han 18 år og fikk lappen på bil. Men å starte en privatbil er ikke like enkelt som å starte en Formel-bil.

Med rykende ferskt sertifikat, gikk ikke en av de første kjøreturene som Dennis Olsen hadde håpet på...

– Jeg klarte ikke å starte bilen din, nei, ler han etter å ha knekt nøkkelen i tenningslåsen.

For vi måtte selvfølgelig markere 18-årsdagen til Dennis Olsen med å la han kjøre en 18 år gammel Mercedes. Et par rustflekker her og der ødela ikke kjøreopplevelsen for 18-åringen - som er vant med å kjøre Formel Renault i hastigheter opp mot 260 kilometer i timen.

– Jeg kjører en 2.0 liter Renault med 215 hestekrefter. Den veier bare 500 kilo og går ganske bra, forteller han.

Men det er dog ingen ting mot den 18 år gamle Mercedesen - som kan skryte av å være en 2,3 liter og veier nesten halvannet tonn.

At den en gang i tiden var utstyrt med 130 hestekrefter virker vel mer og mer som en myte.

– Gassen er i bånn, sier Dennis sjokkert og lurer på når bilen skal reagere.

Dennis Olsen

Med beviset i hånd, kan Dennis Olsen endeloig slå fast at han er en habil sjåfør som får lov til å kjøre på norske veier.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Lettere hverdag

Dennis Olsen

Med sin egen bil til rådighet mener Dennis Olsen at alt blir lettere.

Foto: Espen TOrgersen / NRK

Uansett om den gamle Benzen har sett bedre dager, er den andre 18-åringen bare i begynnelsen av sin karriere. At han nå får lov til å kjøre bil utenfor en bane kommer godt med i en hektisk hverdag.

– Det gjør det lettere. Nå slipper jeg å være avhengiog av alle andre. Det er en frihetsfølelse, sier han.

Denne sesongen har han deltatt på ett løp, som egentlig var mer som en test for ham.

– Det var et ekstremt vanskelig føre med mye regn på banen. På tidkjøringen var det regn, men opptørk, og jeg følte ikke at jeg fikk til veldig bra ting. Jeg måtte starte i spor 8. Det er ikke like lett å kjøre seg opp i formelbil som det var i gokart. I det første løpet kjørte meg opp til en 5 plass, i det andre løpet ble jeg nummer åtte. Alt i alt var jeg greit fornøyd, sier han.

– Hva er ambisjonene for årets sesong?

– Nå er målet å vinne løp. Forhåpentligvis får jeg en god start allerede i sesongstarten, da er mye gjort, sier han.

LES OGSÅ:

Norges første Formel 1-fører?

Han skal kjøre samme klasse som han gjorde i fjor, men i år deltar 18-åringen i en ny serie; Euro Cup. Det betyr 7 løpshelger med to løp i hver helg.

– Jeg har kjørt mot mange av konkurrentene tidligere og det har sett lovende ut på tester. Jeg ser frem til å starte sesongen nå, sier han.

Olsen innrømmer at han opplever et visst press på å bli Norges første Formel 1-fører, men at det er et press han lever greit med.

– Jeg får ikke gjort det bedre enn det jeg gjør på mitt beste. En gjør jo alltid sitt beste og det går ikke an å gjøre mer enn det, sier han.

– Det er på tide vi får en norsk Formel 1-fører. Det har både svenskene og danskene klart, så nå må vi få det til også, legger han til.

Men aller først skal den nybakte 18-åringen markere at han endelig er blitt myndig.

– Skal vel feire litt med familien nå, så blir det litt bilkjøring i kveld tenker jeg.