Hopp til innhold

– Lag en vignett som denne

Seriemesternes kamp om publikum har gjort norske vignetter hetere enn noen gang.

True Detective

SUKSESS: True Detective har blitt en stor suksess og ikke minst er vignetten populær. Nå følger norske serier etter.

Foto: JIm Bridges / Ap

Over en million nordmenn sitter allerede klistret for å se serier fra strømmetjenesten Netflix, samtidig som norske serier er i vinden som aldri før med blant annet NRKs Kampen om Tungtvannet som hadde sensasjonelt høye seertall.

Konkurransen om publikum har gitt vignetter og kjenningsmelodier en helt ny posisjon.

– I løpet av kort tid skal det bygges en identitet som berører og begeistrer, sier filmskaper Harald Fossen.

Yngve Aasen og Harald Fossen

VIGNETTSKAPERE: Yngve Aasen, til venstre i Provinsen og filmskaper Harald Fossen har samarbeidet om en vignett til TV2s nye storsatsing.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Positivt press

Sammen med Yngve Aasen har han laget vignetten til TV2 storsatsing «Frikjent» som har premiere på mandag. Den er allerede sett av 36.000 på Facebook.

De to er eksempeler på en ny vridning i bransjen, der grafiske designere jobber mer med levende bilder og filmskapere kobles på som gode historiefortellere.

For vignett-trenden som har vært mer tydelig i amerikanske serier, der «Twin Peaks», «True Blood» og «True Detective» har satt standarden, er på god vei inn i Norge.

Da de to østfoldingene ble bedt om å lage vignetten til «Frikjent», var det nettopp «True Detective» som var lista fra regissøren.

– Vi har jo fått et litt positivt press på oss, smiler Aasen.

Allerede før filmingen av «Frikjent» startet, ble de to koblet på slik at de kunne ønske seg bilder og situasjoner fra øverste hylle.

– Det er som et bokomslag, vi skal dra tilskuerne inn og finne en knagg. Det handler om å være treffsikker, samtidig som vi skal presentere en essens av serien på få sekunder, sier Aasen.

De har begge kunstbakgrunn å det å jobbe med dette formatet har vært morsomt, synes de.

– Vi har en forkjærlighet for film og det å kunne legge mange ideer i en bolle, for så til slutt jobbe digitalt, kunstnerisk og skape en selvstendig vignett, har vært utrolig morsomt, sier han.

Harald Fossen og Yngve Aasen

NY MÅTE: De to har samarbeidet på en måte som flere norske filmskapere har fattet interesse for. Å forene grafisk design med historiefortelling.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Viktig støtteprodukt

Vignettmelodien er nyskrevet av Highasakite og også musikkbransjen ser at interessen for vignetter øker.

Komponist Vegard Dahlin Skau Hansen i Spitfire lager musikk til tv, film og reklame.

Han ser at interessen for vignetter har økt.

Vegard Dahlin Skau Hansen

MERKER INTERESSEN: Komponist Vegard Dahlin Skau Hansen merker etterspørselen etter vignetter.

Foto: Privat

– Det produseres mye mer innhold, vi har internettkanaler som ikke eksisterte før og alle mediehus har egen tv-kanal. Da må man levere, sier han.

På grunn av økt interesse for vignetter, har også han dreid om virksomheten sin mot mer vignettmusikk.

– Musikk har blitt et viktig støtteprodukt og det er en måte å få vist seg frem på, sier han.