Nye sikkerhetstiltak til sjøs var tema da justis- og beredskapsministeren besøkte politiets sjøtjeneste i Vestfold i dag.
– Båtlivet skal være hyggelig, men også sikkert, sier Grete Faremo til NRK.no.
Vil skjerpe regelverket
For å redusere antall båtulykker foreslår Sjøfartsdirektoratet å skjerpe regelverket. Dermed kan båtlivet endre seg.
– Vi vil selvsagt også gi vårt syn til kjenne der, men både krav til navigeringskunnskap, sikkerhetsutstyr og alkoholgrense er sentralt, sier Faremo.
Promillegrensen er nå 0,8.
– Kunne vært unngått med redningsvest
Åpen motorbåt er ifølge Sjøfartsdirektoratet de mest utsatte. 331 personer har omkommet på sjøen de siste ti årene. To dødsulykker skjedde i Vestfold på kort tid i fjor.
– Forskjellige instanser foreslår at det skal være påbudt å bruke redningsvest. Per i dag skal man ha redningsvest til hver enkelt om bord i båten. De ulykkene vi hadde i fjor med tragisk utgang, hadde nok vært unngått om folk hadde brukt redningsvest, sier Morten Skarpaas som er ansvarlig for sjøtjenesten i Vestfold politidistrikt.
- RIB-fører: – Ikke skyld på båten
- Døde på vei fra fest på Nøtterøy
- To døde og én savnet etter båtulykken ved Tjøme
– Forferdelige hendelser
Ifølge tall fra Sjøfartsdirektoratet omkom 32 personer i fritidsbåtulykker i Norge i 2011, året før var det 33 omkomne og i 2009 omkom 31 personer.
I fjor var Vestfold det fylket i landet hvor flest omkom i fritidsbåtulykker. Syv personer omkom i slike ulykker.
– Det var forferdelige hendelser her og flere andre steder i landet i fjor, og vi må gjøre alt for å forebygge at slike ulykker kan skje. Det er derfor sikkerhet til sjøs og båtvett er så viktig, sier Faremo.