Hopp til innhold

RIB-fører: – Ikke skyld på båten

To dødsulykker på to dager med hurtiggående båter får flere til å reagere på for lave krav og for liten kunnskap. – Jeg er helt enig, men å skylde på RIB-båtene blir bare tull, sier Johnny M. Johnsen i Arctic Rib.

Johnny M. Johnsen

Johnny M. Johnsen synes ulykkene er tragisk, men han understreker at en debatt om RIBer er et sidespor.

Foto: Privat

I både dødsulykken på Nøtterøy natt til tirsdag og ulykken som kostet tre personer livet ved Tjøme natt til onsdag, kjørte de omkomne i hurtiggående RIB-båter.

Sjefen for Sjøheimevernskommandoen i Norge, Svein Jarle Jacobsen, mener det stilles uforsvarlig lave krav til førere av så kraftige fartøyer som ulykkesbåtene i Vestfold.

– Båtførerbevis ikke nok

Han mener det er altfor lite med bare et enkelt båtførerbevis for å få styre båter som kan gå over 30 knop, skriver Dagbladet.

– De sivile kravene holder ikke for oss. Vi krever mye mer av dem som skal føre slike båter hos oss. Vi har i tillegg hurtigbåtskurs som går over hundre timer, hvor man blir sjekket etterpå for hvor fort man får lov til å kjøre. Noen kan få beskjed om at de ikke er erfarne nok for visse hastigheter, sier kommandørkapteinen.

Kiwi-eier Per Erik Buruds 29 fots Goldfish Tender hadde en maksfart på 54–80 knop, avhengig av motortype. Dersom man er født etter 1980 trenger man bare båtførerbevis for å kjøre den. Videre sertifikater trengs bare hvis man skal bruke den til næringsvirksomhet.

(artikkelen fortsetter under)

Ulykesbåten Tjøme

Ulykkesbåten til Kiwi-eier Per Erik Burud hadde en maksfart på 54-80 knop.

Foto: Jonas Sætre / NRK

– Ikke skyld på båten

Johnny M. Johnsen som driver Arctic Rib i Bodø er enig i at folk har for lite kunnskap, men at det å skylde på båten blir helt bak mål.

– Det høres dumt ut. RIBer er bedre båter enn mange andre. De er lettere å navigere og har mye bedre sjøegenskaper. Du får like mye fart i en skjærgårdsjeep, men de er enda farligere, sier han.

Johnsen understreker at han ikke vet hva som har skjedd i ulykkene som har vært, men på generelt grunnlag mener han at folk trenger mer båtvett.

– Det er jo tragisk det som har skjedd, men det er ikke båten sin skyld. Det blir litt som å skylde på bilen når det skjer ulykker på veiene, sier han.

Arctic rib

Arctic rib arrangerer opplevelsesturer i Salten-regionen. Deres førere må ha spesieltillatelse for å kjøre båtene. Det må ikke privatpersoner ha.

Foto: Arctic rib

– Har mistet respekten for havet

– Folk har for liten respekt for havet. De har ikke lært seg å leve med at det kan være farlig, mener Johnsen.

Han mener kombinasjonen av fart, promille og dårlig sjøvett er årsaken til de fleste ulykker.

– Det er stor forskjell på RIB-båter, så dette med at RIB blir assosiert som en farlig båt er bare tull og tøys. At folk kjører for fort, drikker og navigerer dårlig er problemet.

Han er enig i en ting med sjefen for Sjøheimevernskommandoen. Det bør bli generelt strengere krav.

– Vi som driver kommersiell virksomhet må ha flere kurs for å kunne drive. Det samme burde gjelde for privatpersoner. Men det er mye verre at folk grisekjører i en stor skjærgårdsjeep, enn at de gjør det samme i en RIB, konkluderer han.

Vil se på lovverket

Samtidig åpnet kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) at hun umiddelbart vil be Kystverket vurdere nye forskrifter som vil gi bedre forskrifter for ferdsel langs kysten.

– Det er ikke realistisk å tro at vi får dette på plass i denne båtsesongen. Et forslag må trolig først sendes ut på høring, men vi får håpe det kan innføres til neste sesong, sier statsråden til NTB.

Regjeringen har ikke tatt stilling til forslaget om å redusere promillegrensen på 0,8 til sjøs.