Hopp til innhold

– 0,2 promille på sjøen nå !

Motorførernes Avholdsforbund mener det allerede neste år bør innføres samme promillegrense for båtførere som for bilførere.

Båtliv

MA synes det er urimelig at båtførere som blir tatt for fyllekjøring får et forenklet forelegg eller en bot, og så kan de kjøre båt igjen dagen etter.

Foto: Rainer Prang / NRK

– Regjeringen bør til høsten fremme et forslag om å sette samme promillegrense til sjøs som til lands, slik at den blir 0,2 begge steder. Den nye grensen bør gjelde fra neste båtsesong, sier prosjektleder Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund, MA.

Han mener det er minst like krevende og farlig å kjøre en båt med kraftig motor som å kjøre bil.

DISKUTÈR : Bør promillegrensen til sjøs senkes ?

– Etter alle de alvorlige ulykkene på sjøen i fjor sommer, er det ikke naturlig at det skal være forskjell på promillegrensen for båtførere og bilførere, sier Eikefjord til Newswire.

Forskjellsbehandling

MA synes det er urimelig at båtførere som blir tatt for fyllekjøring får et forenklet forelegg eller en bot, og så kan de kjøre båt igjen dagen etter.

– Hvis det hadde vært obligatorisk med båtførerbevis, kunne politiet beslaglagt beviset på samme måte som de i dag tar lappen fra fyllekjørere på veiene, sier Eikefjord.

Et forslag om obligatorisk båtførerbevis er ute på høring med svarfrist 1. september.

– Det står ingenting i forslaget om at politiet skal kunne beslaglegge båtførerbevis. Men blir det obligatorisk med båtførerbevis, vil det nok komme forslag om slike sanksjonsmuligheter, sier fungerende kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.  

- Ikke enig med Redningsselskapet

Justisdepartementet vil vurdere om det er behov for en lavere promillegrense til sjøs. 

Det var Redningsselskapet som tirsdag gikk ut og oppfordret til en senket promillegrense til sjøs.

Sven Vatnaland fra Moss er leder i Oslofjordens Båteierunion og er ikke enig.

- Jeg har ingen sans for det forslaget som nå kommer fra Redningsselskapet. Vi har en promillegrense på 0,8 og det er ikke mange år siden den grensen ble satt. Jeg ser  ingen grunn til at den skal endres, sier Vatnaland til NRK.

Han mener det som skal til når det gjelder promille til sjøs er holdningsskapende arbeid og mer kontroll. 

 

Politibåt

Motorførernes Avholdsforbund mener politiet bør gjennomføre rutinemessige promillekontroller til sjøs, på samme måte som langs veiene, og at politiet bør gå inn i havnene og foreta promilletester.

Foto: Rainer Prang / NRK

Flere promillekontroller

MA mener at politiet må være mer til stede på sjøen i år for å hindre en gjentagelse av ulykkessommeren i fjor.

- Politiet bør gjennomføre rutinemessige promillekontroller til sjøs, på samme måte som langs veiene. De bør gå inn i havnene og foreta promilletester, selv om det ikke er mistanke om promille. Slike tester vil virke allmennpreventivt, sier Bjarne Eikefjord.

Han er glad for at også Redningsselskapet mener at dagens promillegrense på 0,8 bør senkes. Danmark innførte i fjor en ny promillegrense på 0,5 for de raskeste og største fritidsbåtene.

- MA synes diskusjonen om 0,5 eller 0,8 er uinteressant. Gjør det enkelt, sett grensen til 0,2, slik den er for annen motorisert kjøring, sier Bjarne Eikefjord.