Hopp til innhold

Vil ha alko-bom på fergekaiene

Automatiske alko-bommer blir innført på svenske fergekaier med trafikk fra utlandet. Systemet kan også bli tatt i bruk i Norge.

Alko-bom i Sverige

Slik blir alko-bommen som snart tas i bruk i Sverige.

Foto: Hans-Erik Hansen

Blant bilister som kjører i land fra de store utenlandsfergene, er over dobbelt så mange påvirket av alkohol som dem man vanligvis tar i ordinære trafikkontroller på veiene. Dette vil svenskene gjøre noe med.

Laboratoriet til den svenske bilistorganisasjonen Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) har nå lansert en ny og enklere teknikk for alkoholtesting av bilførere.

Systemet er lynkjapt, berøringsfritt og ubetjent, og skal hindre folk i å kjøre rett fra ferga og ut på veiene med ulovlig promille.

Tom Bjerver

Lynkjapt og effektivt, sier laboratoriesjef Tom Bjerver om det nye systemet.

Foto: Johan Ström

– Med vårt system skal det ikke blåses direkte inn i et munnstykke, slik man gjør i tradisjonell alko-testing, forteller lederen for MHF international testlab Tom Bjerver.

– Bilistene skal ikke berøre apparatet med munnen i det hele tatt, men bare puste kraftig ut på noen centimeters avstand, forteller han.

– Hygiene er med andre ord ikke et problem. Det er ikke nødvendig å skifte munnstykke hver gang noen har blåst en prøve.

– Resultatet kommer etter bare tre sekunder, og bommen går opp med et grønt lys hvis man ikke har ulovlig promille. Dette tar ikke mer enn tid enn å dra et kredittkort, sier Bjerver til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Alarmen går

Men blir det påvist alkohol i blodet over promillegrensen på 0,2, blir det rødt lys og full stans. Samtidig går alarmen hos betjening i nærheten, som rykker og følger opp saken.

For at dette ikke skal hindre bilene i køen bak, skal kontrollen gjennomføres i flere parallelle kjørefiler.

– Vi satser på at de første bommene er på plass på en av fergekaiene i sør-Sverige på ettersommeren, forteller Bjerver.

Hvis systemet innfrir forventningene, skal tilsvarende bommer settes opp i flere store svenske havner.

Vil ha det samme i Norge

Terje Tønning

MA-direktør Terje Tønning vil gjøre det vanskeligere å 'ta sjansen'.

Foto: Hans-Erik Hansen

Nå bør også Norge ta i bruk den samme teknikken, mener MHFs norske søsterorganisasjon MA - Rusfri trafikk og livsstil (tidligere Motorførernes Avholdsforbund).

Forslaget presenterer de på den nasjonale veikonferansen i Kristiansand i slutten av mai.

– Det er vel kjent at fergereiser ofte kombineres med alkohol både innenbords og som tollfrie kjøp. Også sjåfører drikker ombord, men ikke alle begrenser inntaket såpass mye at de er promillefrie når ferga klapper til kai. Da er det lett å "ta sjansen", sier MA-direktør Terje Tønning til NRK.no.

Han tror den svenske oppfinnelsen kan få stor betydning for å redusere fyllekjøringen. – Norge ligger etter mange andre europeiske land i å tenke nytt om teknologi som kan gjøre alkolåser enda mer effektive, mener han.

Også på campingplasser

– Vårt innspill til norske myndigheter er å vurdere dette forslaget seriøst. Svenskene ser også for seg at bommene kan settes opp på campingplasser. Det er også en interessant mulighet, mener Terje Tønning.

Svenske politijurister har vurdert den nye ordningen, som får tommelen opp. Også det svenske veidirektoratet støtter prøveprosjektet, som finansieres av et statlig fond.

Tom Bjerver i det svenske testlaboratoriet forteller at alko-bommene allerede er tatt i bruk i kollektivtrafikken i Borås.

– Sjåførene blir alko-testet hver gang de kjører ut av bussgarasjen. Erfaringene er meget gode etter ett års drift. Systemet takler mange brukere, og har vist seg meget pålitelig, sier han.

Informasjon

Instruksjon for auto-bom

Dette blir informasjonen som møter deg når du kjører i land på svenske fergekaier.

Foto: Hans-Erik Hansen

Det skal informeres om de svenske bommene både i avgangshavnene og ombord i utenlandsfergene.

Mange land har som kjent en mer liberal alkoholkultur enn den skandinaviske, og potensielle fyllekjørere skal vite hva som venter dem.

Den nye helautomatiske alkotesten er basert på avansert medisinsk utstyr som sykehusene bruker for å måle utåndingsluften hos bevisstløse personer.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)