Hopp til innhold

Norwegian med underskudd og trussel om flygerstreik

Flyselskapet Norwegian fikk et resultat før skatt på minus 397,7 millioner kroner i første kvartal. Det er bedre enn i samme periode i fjor, men dårligere enn analytikerne hadde ventet.

Video Konflikten i Norwegian spisser seg til

Konflikten i Norwegian spisser seg til

Dermed opplevde Norwegian røde tall på børsen.

Likevel var det lyspunkter i kvartalsregnskapet. Omsetningen var på 2,36 milliarder, 25 prosent mer enn for et år siden. Passasjertallet økte også med 19 prosent fra første kvartal i fjor, til 3,6 millioner i årets tre første måneder.

– Utfordrende kvartal

Konsernsjef Bjørn Kjos innrømmer at det har vært et utfordrende kvartal, ikke minst på grunn av høye drivstoffpriser.

– I tillegg er første kvartal normalt sesongmessig svakt, sa Kjos under resultatfremleggelsen. På den positive siden er resultatet bedre enn i fjor, vi har god passasjervekst og høyere fyllingsgrad, sa Kjos.

Samtidig har Kjos planer om å leie inn utenlandske flygere på korte kontrakter for å spare penger. Dermed har han lagt seg ut med de norske fast ansatte flygerne, og deres fagorganisasjon som truer med streik fra begynnelsen av juni, dersom ikke partene blir enige før det.

Optimist

Finansanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedebank First Securities sier en streik vil være svært skadelig.

– Norwegian har jo de årene de har holdt på aldri hatt en streik. Nå er det vel ikke mange som tror at det blir streik denne gangen heller, men vi kjenner virkninger av streiker i SAS, sier han.

Kjos er optimist.

– De aller fleste konflikter finner sin løsning uten streik. Det er fornuftige folk vi har med å gjøre. Jeg venter at de også vil være fornuftige i prosessen framover, sier Kjos.

Han legger likevel til:

– Vi skal jo også ha i bakhodet at det ikke er pilotene der ute, de innleide pilotene, som går i bresjen. De er fornøyde med lønningene de får, sier Kjos.

– Streiker om vi må

Hans Erik Skjæggerud leder Parat, han lar seg ikke påvirke av at en streik kan ramme uskyldige passasjerer.

– Selskapet må selv svare for de konsekvensene det kan ha for passasjerene. Det vi er bevisst på er at streikevåpenet er noe vi svært nødig ønsker å ta i bruk, men vi tar det i bruk dersom det er nødvendig. Gjør vi det, så har det dessverre også konsekvenser for en tredjepart, sier Skjæggerud.

Nå advarer Parat norwegiansjefen mot å ta for lett på arbeidsforholdene i selskapet.

– Norwegian er bygd opp ved hjelp av fast ansatte, lojale medarbeidere som har en bedriftskultur, en lojalitet og et sterkt ønske om å bygge Norwegian. Det er noe man antakeligvis taper når man får innleide arbeidstakere på korttidskontrakter.

– Tøff konkurranse

Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen, sier bildet som nå tegnes av Bjørn Kjos ikke bare er av en snill og blid kar, men også av en tøff kar som er villig til å bruke de midlene som trengs i en internasjonal steinhard konkurranse.

– Har vi hatt et feil bilde av Kjos og Norwegian tidligere?

– Innenlands har de jo flydd billigere enn SAS og vært en norsk «Flag carrier», men utenlands skal de konkurrere med Ryanair og andre gutter som er adskillig hardere enn Bjørn Kjos. Nå kommer det nye tider.

– Hva vil dette gjøre med selskapet?

– Det kommer selvfølgelig til å endre selskapet. Skal man konkurrere med selskaper som flyr til Europa for 250 kroner, så må kostnadene ned. Bare for å ta et eksempel: I fjor hadde Norwegian inntekter på 11 milliarder kroner, og satt igjen med et overskudd på 120 millioner kroner, altså nesten ingen ting. De tåler ikke å ha for høye kostnader.

– Er vi som reiser utelukkende opptatt av pris, og ikke så mye av arbeidsforholdene?

– Det er dobbeltmoral i mange ender her, men når vi betaler 250 kroner for å fly, så kan vi ikke vente at de ansatte har norske tariffavtaler og norske rettigheter.

– Har de ansatte grunn til å frykte enda dårligere lønns- og arbeidsforhold i tida som kommer?

– De siste ti årene har pekt i den retningen. Alle flyselskaper kutter kostnader så hardt de bare kan, så jeg tror svaret er ja, sier Stavrum.