NHO stevner Norwegian-piloter

NHO Luftfart stevner pilotene i flyselskapet Norwegian for arbeidsretten for å få kjent krav i lønnsoppgjøret ugyldige.

Fly fra Norwegian

NHO Luftfart mener at den varslede pilotstreiken i Norwegian er ulovlig.

Foto: NORWEGIAN HO / SCANPIX

Ifølge NHO er den varslede konflikten blant Norwegians piloter ulovlig fordi Parat fremmer krav på vegne av piloter som opererer utenfor Norge og dermed ikke er omfattet av tariff-avtalen.

LES OGSÅ: – Pilotene er streikeklare

LES OGSÅ: Brudd i forhandlingene hos Norwegian

– Vi mener at den varslede konflikten vil være ulovlig. NHO er en interesseorganisasjon for norske bedrifter med norske tariffavtaler, sier NHOs direktør for arbeidsrett, Nina Melsom, til NRK.no.

– Kan ikke eksportere norske tariffavtaler

Hun sier at Norwegians beslutning om å opprette driftssteder i andre land, blant annet Finland, ikke betyr at norske tariffavtaler kan eksporteres ut av landet.

– Dersom spanske og finske piloter vil ha tariffavtaler må de forholde seg til det regleverket som gjelder i de respektive landene, sier Melsom.

LES OGSÅ: Flygerforbund frykter Ryanair-kopi hos Norwegian

LES OGSÅ: Pilotstreik vil lamme Norwegian

Mandag sendte NHO stevning til arbeidsretten der både YS, Parat og Norwegian Pilotforening saksøkes.

NHO vurderer saken som en prinsippsak, og arbeidsretten har ifølge NHO varslet en hastestevning i slutten av mai.

– Har allerede tariffavtaler som omhandler Sverige og Danmark

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier at søksmålet fra NHO ikke kom som lyn fra klar himmel, og at temaet har vært oppe under forhandlingene.

– Men litt overrasket er vi, i og med at vi allerede har tariffavtaler som også omhandler Sverige og Danmark. Det er om trent likelydende avtaler som de har i kabinforeningen, sier Skjæggerud.

Han mener det er bra at arbeidsretten vil ta stilling til saken allerede i løpet av mai.

– For tidlig å si hva konsekvensen blir for mulig streik

I følge Parat er det for tidlig å si hva søksmålet fra NHO vil ha å si for den varslede plassoppsigelsen.

– Vi har bestemt oss til å gå til en plassoppsigelse. Men vi må koordinere tidsløpene mellom de ulike gruppene, sier Skjæggerud.

Fra et streikevarsel (plassoppsigelse) sendes går det minst 14 dager før en streik kan bli en realitet.

Spørsmålet er da om Parat og Norwegian-pilotene vil se seg tjent med å sende streikevarsel slik at konflikten blir en realitet før avgjørelsen i arbeidsretten.

Etter det NRK erfarer er dette trolig lite sannsynlig.