Hopp til innhold

Nordmann i havsnød ble berget av norsk skip

I sterk kuling 53 kilometer fra land og med bølger på opp mot seks meter sluttet motoren på seilbåten å virke. Så begynte båten å ta inn vann.

Skipperen på den norske motorseileren «Margerita» skulle krysse Nordsjøen fra Norge til Skottland. I 190 nautiske mil, eller 351 kilometer, klarte han seg selv.

Men i 18 sekundmeter vind og seks meter høye bølger sluttet motoren å virke rundt 33 nautiske mil fra land.

Så tok båten inn vann og skipperen, som var helt utmattet av strabasene, kunne ikke annet enn å kaste inn håndkleet og varsle kystvakten i Aberdeen om at han trengte hjelp.

De satte igang det som skulle bli en internasjonal redningsoperasjon for å få nordmannen trygt i havn.

Turde ikke slepe

Kystvakten varslet supply-båten Polaricus Nadia i nærheten, men de var lite villige til å slepe seilbåten, fordi de var redd for å slite båten i stykker under slep.

Litt lenger sør lå imidlertid det norske skipet North Mariner med kaptein Paul Tangen om bord.

– Det var noen språkproblemer, for skipperen på motorseileren var ikke så sterk i engelsk, men vi sa oss villig til å slepe båten mot land, sier Tangen til NRK.

Han sier kommunikasjonen med seilskipperen var mer enn begrenset.

– Han svarte stort sett i enstavelsesord da vi begynte slepet, og slik fortsatte det helt inn til Petershead, der vi overlot ham til havnemyndighetene på utsiden av marinaen, forteller Tangen.

Ikke uten grunn, skal vi tro kapteinen.

– Det var mye hopp og sprett bak der, og vi brukte mange timer på slepet.

Varslet storm

Tangen sier han har liten forståelse for at seilskipperen kan ha blitt overrasket av lavtrykket som forårsaket de seks meter høye nordsjøbølgene, ettersom lavtrykket ble varslet flere dager i forveien.

– Men det kan hende han feilberegnet hvor lang tid han skulle bruke. Det er noe helt annet å seile over Nordsjøen enn i norske fjorder. Bølgene gjør at distansen blir mye lengre fordi du hele tiden skal opp og ned, og da ryker gjerne tidstabellen, sier Tangen.

Han vil imidlertid ikke råde folk fra å ta egen båt fra Norge til Skotland.

– Men man bør begynne med å krysse en litt mindre fjord først. Så kan man utvide fjorden, og til slutt har man samlet erfaring og evner som gjør at det er greit å seile over Nordsjøen. Når det er sagt, så er det mange som krysser Nordsjøen i sommermånedene, og i langt på vei de fleste tilfellene går det bra, sier Tangen.

Selv brukte båten han fører 5-6000 liter drivstoff på turen. Det regner han med at selskapet som driver båten hans betaler av egen lomme.

– Jeg tror nok ikke seilskipperen må betale dette, nei, sier Tangen.

Takket av

For Aberdeen Coastguard betød unnsetningen at de kunne sette nok et hakk i dørkarmen. Enda en båt i havsnød reddet, og alle vel hjem.

– Vi vil gjerne takke begge skipene for deres assistanse med å få denne motorseileren inn til land på en trygg måte, sier kystvakten til BBC.

SISTE NYTT

Siste nytt