Hopp til innhold

Vant på nett og vant valget

Amerikansk kommunikasjonsekspert er ikke i tvil om hvorfor Barack Obama ble valgt til USAs neste president.

Michael Nitz

Professor Michael Nitz er i Norge for å forske på norske papiravisers dekning av USA-valget.

Foto: Erik Thomas Ganer / NRK

Aldri før har en presidentvalgkamp i USA vært så ”på nett” som i kampen mellom Barack Obama og John McCain. Blogger og uavhengige nyhetsformidlere som Politico, HuffingtonPost, RedState og DailyKos er bare noen få eksempler på de mange nettstedene som ble flittig brukt av amerikanske velgere frem mot valgdagen.

Barack Obama

Under valgkampen ble det spredt rykter om at Barack Obama var muslim.

Foto: DADANG TRI / REUTERS

Professor Michael Nitz, som underviser i politisk kommunikasjon ved Augustana College i delstaten Sør-Dakota, er ikke i tvil om at moderne teknologi spilte en avgjørende rolle helt fram til valgdagen.

- I årets valg var det en kraftig økning i bruk av blogger. For fire år siden var ikke nettsteder som Facebook eller HuffingtonPost en del av valgkampen, sier Nitz, som selv er i Norge for å forske på norske papiravisers dekning av USA-valget.

Nettets bakside

Det har vært en sterk vekst i opprettingen av både liberale og konservative blogger under valgkampen.

- Her deler folk informasjon og sprer rykter. Alt har ikke vært sant, og det er bekymringsfullt, sier Nitz.

Nitz nevner spesielt en spørreundersøkelse som viste at 13 prosent av amerikanere trodde at Obama var muslim, mens en annen viste at 25 prosent trodde Sarah Palins yngste barn, som har Downs syndrom, egentlig var hennes barnebarn.

- Selvfølgelig er ikke dette sant. Det er Sarah Palins eget barn, og Obama er kristen, sier Nitz.

Først på nett, så på TV

Paris Hilton

Valgvideoene til Paris Hilton på internett ble fanget opp av amerikanske fjernsynsstasjoner.

Foto: AP Photo/Funny or Die Inc / AP

Kontroversielle videosnutter og politisk reklame på nettsteder som YouTube, dukket også jevnlig opp og ble diskutert under valgkampen.

Som eksempler nevner Nitz videoer med Paris Hilton og Britney Spears, samt en video der Obama blir sammenlignet med Jesus.

- Disse videoene ble alle fanget opp av de tradisjonelle mediene, men først etter at de hadde blitt lagt ut på nettsteder, sier han.

Barack Obama

Obama-kampanjen brukte mobilteknologien flittig.

Foto: EMMANUEL DUNAND / AFP

- Demokrat-studenter ivrigst

Som college-professor under valget så Nitz et mye større engasjement blant ungdom enn under tidligere valg, og spesielt var det demokratene blant studentene som var de mest ivrige.

Da senator Chris Dodd kom til Augustana college, noterte Obama-hjelperne navnene på alle i rommet der senatoren talte, inkludert Nitz' navn.

- Demokratene spurte også om man ville melde seg på nyhetsbrevet til Obama-kampanjen, og de samlet inn mobiltelefonnummer og e-postadresser som senere ble registrert i kampanjens database, sier Nitz.

- McCain best i ”town halls”

Som kommunikasjonsekspert er Nitz enig med de fleste andre eksperter og kommentatorer i at Obama har større talegaver enn McCain.

John McCain snakker til en forsamling i Peterborough Town Hall i delstaten New Hampshire 2. november

John McCain snakker til en forsamling i Peterborough Town Hall i delstaten New Hampshire 2. november.

Foto: ROBYN BECK / AFP

Men han mener det var et unntak, og det var McCains opptreden under de såkalte town hall-møtene, der vanlige folk fikk stille spørsmål direkte til presidentkandidatene.

- Under disse møtene var McCain bedre til å kommunisere, og han ga ikke folk lange og kompliserte svar, sier Nitz.

- Obama er en dyktig person, men noen ganger i amerikansk politikk vil du ikke gi de lange innviklete svarene, men heller gi et svar som er enkelt og tydelig, sier han.

SISTE NYTT

Siste nytt