Hopp til innhold

– Forslaget var urettferdig

Det blir trolig ingen null-karakter til dyslektikere med karakterfritak på ungdomsskolen.

Kristin Halvorsen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) innså at forslaget fra Utdanningsdirektoratet var urettferdig. Nå har hun sendt et forslag til løsning ut på høring.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen tar nå tak i karaktervurderingen til elever i ungdomsskolen som får karakteren null i fag der de er fritatt for karakter.

– Mange mente at ordningen fungerer urettferdig. Og de har de rett i, det var ulik praksis på skolene, sier hun.

Dermed blir det trolig ingen innføring av karakteren null i grunnskolen. Elever som er fritatt for karakter i enkelte fag på grunn av store lese- og skrivevansker, slipper med det å få denne karakteren tellende med i gjennomsnittskarakteren sin når de går ut fra ungdomsskolen.

53.000 elever med rett til spesialundervisning

De elevene i grunnskolen som ikke får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen har rett til spesialundervisning. Tall viser at 53.000 elever fikk slike vedtak i fjor, altså mer enn 8% av alle elevene i grunnskolen.

Det var i forrige uke NRK først fortalte om at flere av disse elevene fikk gjennomsnittskarekteren sin redusert etter at de fikk flere nuller på karakterkortet sitt.

– Svært udemokratisk prosess

caroline solem

Informasjonskonsulent Caroline Solem i Dysleksi Norge.

Foto: Privat

Fordi Utdanningsdirektoratet definerte dette som en tolkning av loven, ble ikke forslaget sendt ut på høring.

Noe som fikk blant annet informasjonskonsulent Caroline Solem i Dysleksi Norge til å reagere.

– Vi mener hele prosessen har vært veldig udemokratisk. Det at dette er en tolkning og ikke en regelendring har ført til at vi ikke har hatt muligheten til å uttale oss, sa hun til NRK på fredag.

– Lik praksis i alle fylkene til neste år

Nå kan imidlertid Solem og de andre som kjempet mot forslaget fra Utdanningsdirektoratet, trolig slippe jubelen løs. For Kristin Halvorsen vil sende ut forslaget på høring, og regner med at det går gjennom.

– Så regner jeg med at vi kan ha dette som lik praksis i alle fylkene fra neste skoleår.