Hopp til innhold

– Det er pussig at det er vi som rammes

Sjefen ved Moss lufthavn Rygge synes det er besynderlig at Avinor stenger flyplasser som ikke drives av Avinor. Nå vil han ha svar.

Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn

Administrerende direktør ved Moss lufthavn Rygge, Pål Tandberg, vil ha svar etter gårsdagens stenging av Rygge og Torp.

Foto: NRK / NRK

– Vi synes det er meget uheldig at en monopolist som Avinor ikke klarer å styre ressursene sine, slik at vi har nødvendige ressurser på plass nå i høysesongen.

Administrerende direktør ved Moss lufthavn Rygge, Pål Tandberg, vil ha svar etter gårsdagens stenging av Rygge og Torp, som skyldes at de ikke har nok flygeledere.

– Det at stengingen rammer Torp og oss, de to eneste private flyplassene, synes vi er veldig kjedelig, siden Avinor også er en konkurrent.

– Det er pussig at det er vi som rammes, og ikke de andre, sier han, og legger til at han vil snakke med Avinor-ledelsen i dag.

Har forståelse

Ove Narvesen

Ove Narvesen i Avinor hevder det ikke var bevisst at Torp og Rygge ble stengt.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Moss lufthavn Rygge og Torp flyplass i Vestfold ble stengt fra klokken 22.30 mandag kveld frem til 06.30 tirsdag morgen. Både Ryanair og Norwegian måtte kansellere flyvninger som følge av flygeledermangel.

Avinor AS er et norsk statlig selskap, og Norges største eier av flyplasser. Selskapet driver 46 flyplasser. Men Torp flyplass og Moss lufthavn Rygge er ikke blant dem. De eies av private.

– Jeg har stor forståelse for at Tandberg er fortvilet over situasjonen. Og vi synes det er beklagelig fra vår side. Vi har planlagt så godt det har vært mulig, men situasjonen er at vi har en sårbar bemanning ved Oslo kontrollsentral. Og vi er også sårbare i tårnet på Gardermoen, sier kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen.

Benekter påstandene

Også Gardermoen ble rammet. I natt var hovedflyplassen vekselvis stengt og åpen med redusert kapasitet, fordi man ikke har klart å få vaktplanen til flygelederne til å gå opp i feriemåneden.

Også tirsdag sliter Avinor med å få kabalen til å gå opp, og det vil reisende med innkomne fly kunne merke.

gardermoen

Slik så det ut i avgangshallen på Gardermoen like før klokken 8 tirsdag morgen. Flyplassen har utfordringer med flygelederbemanningen og varsler forsinkelser.

Foto: Webkamera / Avinor

– Det har også vært redusert trafikk der nå i morgentimene. Det har vi ikke hatt på Torp og Rygg, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Men det var jo Torp og Rygge som ble tatt ut først?

– Torp og Rygge ble tatt ut nå fordi at det var spesielt bemanningsproblemer på innflygningskontrollen til Torp og Rygge. De som er sertifisert som flygeledere, de er sertifisert på visse sektorer. Denne gangen manglet vi en person som skulle ha ansvaret for innflygingen til disse to flyplassene, hevder Narvesen.

– Så det har ingenting å gjøre med at de er utenfor Avinor-systemet?

– Nei, overhodet ikke. Vi prioriterer dem akkurat like høyt som Avinors egne flyplasser.

Avinor har tidligere i sommer varslet at det kan bli problemer med å få fylt vaktlistene, men Narvesen sier de jobber kontinuerlig med å få fylt hullene i bemanningen.