De nye endringene gir helsevesenet mulighet til å rusteste ansatte som mistenkes for å stille ruset på jobb.
Før kunne helsevesenet rusteste ansatte kun ved mistanke om rusmiddelbruk i selve arbeidstiden. Nå må de ansatte avlegge rusprøver også ved mistanke om at rusmidler er inntatt før arbeidstiden begynner.
Det blir heller ikke lenger lov å nekte å la seg teste. Nå kan helsevesenet tilkalle politiet for å få gjennomført en test dersom det anses nødvendig.
– Jeg gjennomfører dette året flere tiltak for å bedre pasientsikkerheten. Hvert år behandles det et stort antall tilsynssaker mot helsepersonell for bruk av rusmidler. Dagens endringer skal gjøre det tryggere å være pasient, sier helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i en pressemelding.
- Les:
– 60 mistet autorisasjon grunnet rus
De nye endringene skal bedre kontrollmulighetene og gjøre det lettere å avsløre rusmiddelmisbruk i helse- og omsorgstjenesten.
– Vi ser at det skjer en god del feil i helsevesenet. En stor kartlegging har for eksempel avdekket at 4.700 dør som følge av ulike pasientskader. Vi ser derfor på alle muligheter for å øke sikkerheten, sier statssekretær Robin Kåss i Helse- og omsorgsdepartementet til Vårt Land.
- Les:
Bare det siste året har rundt hundre helseansatte mistet autorisasjonen, og i om lag 60 av sakene dreier det seg om rus – både alkohol-, narkotika- og pilleskapt.
Et stort antall av disse sakene avdekkes ved at personellet oppfattes å være ruset på jobb eller ved at det avdekkes at vedkommende har stjålet legemidler fra sitt arbeidssted.
- Les: