Hopp til innhold

Advarte Petroleumstilsynet om feil på «skandalerigg»

Stavanger Aftenblad avslører at Petroleumstilsynet ble advart om ballasttankene på Scarabeo 8.

Scarabeo 8-riggen på verftet til Westcon

Petroleumstilsynet har besluttet å iverksette gransking av stabilitetshendelsen på den flyttbare boreinnretningen Scarabeo 8 i Barentshavet 4.

Foto: NRK

4. september ble det forberedt evakuering etter at Scarabeo 8 hadde fått slagside på grunn av problemer med ballasttankene mens den boret i Barentshavet.

To uker tidligere ble Petroleumstilsynet advart om at ballasttankene ikke var i tråd med regelverket.

Det avslører Stavanger-Aftenblad i dag.

Har gjort helomvending

Scarabeo 8

Den italienskbygde plattformen har vært ute i hardt vær i lang tid før den rakk å bli sjøsatt. Flere ganger har det blitt avdekket feil på konstruksjonen.

Petroleumstilsynet har besluttet å iverksette gransking av stabilitetshendelsen på den flyttbare boreinnretningen Scarabeo 8 i Barentshavet 4. september 2012, skriver tilsynet i en pressemelding.

Tilsynet har dermed gjort helomvending i saken, for like etter hendelsen uttalte de at de ikke i utgangspunktet ville granske. Tilsynet gransker kun de mest alvorlige sakene.

Ble advart

Dokumenter Aftenbladet har fått tilgang til viser at Ptil ble advart av Sjøfartsdirektoratet (Sdir) om mangler på riggens ballastsystem to uker før hendelsen i Barentshavet.

"Scarabeo 8 sitt ballastsystem kan ikke aksepteres slik det er", skrev Sdir i en e-post til Ptil 20. august i år.

– Skandaløst

Fredric Hauge

Bellona-leder Frederic Hauge synes det er uforståelig at selskapet kan fortsette å bore.

Foto: NRK

Bellona-leder Frederic Hauge betegner hele saken som "skandaløs" oven for avisen.

– Det er uforståelig at de får fortsette å bore før forholdene rundt hendelsen er klarlagt, og det er uforståelig at de først avviste en gransking. Det som Aftenbladet nå avdekker reiser en rekke nye spørsmål: Hva slags beslutningsgrunnlag var det Eni med støtte fra Ptil la til grunn når de fikk fortsette å bore ned i oljeførende lag? Var dette rettet opp i da? spør Hauge.

Den italienskbygde plattformen har vært ute i hardt vær i lang tid før den rakk å bli sjøsatt.

Flere ganger har det blitt avdekket feil på konstruksjonen.

I fjor høst kom det fram at riggen hadde blitt sabotert av verftsarbeidere, og en måned senere døde en verftsarbeider under arbeid på riggen ved Westcoms verft i Hordaland.