Hopp til innhold

Sier ikke opp hurtigbåtkontrakt

Fylkesrådet i Troms vil neppe si opp hurtigbåtkontrakten med Boreal transport. Årsaken er at de er redd for å tape i en eventuell rettssak.

MS Sollifjell

MS Sollifjell oppfyller alle krav til sikkerhet etter den siste rapporten fra havarikommisjonen.

Foto: Øystein Ramstad

Etter det NRK erfarer, er det lite trolig at fylkeskommunen vil gå til oppsigelse, av frykt for å tape flere hundre millioner kroner i en rettssak mot Boreal transport.

I flere måneder har Troms fylkeskommune truet med at kontrakten om hurtigbåtruten mellom Tromsø og Harstad kan bli sagt opp. Bakgrunnen er at det var store problemer med de nye hurtigbåtene etter oppstarten i fjor.

Forsinkelser og innstilte ruter, førte til nedgang i antall reisende og sinte passasjerer.

Uenige advokater

Advokatene til Boreal Transport mener det ikke finnes noe grunnlag for å heve tiårskontrakten på 700 millioner kroner.

Fylkeskommunens eksterne advokater skal ikke ha konkludert entydig med at fylkeskommunen har noen god sak mot Boreal om kontrakten heves.

Den siste tiden har hurtigbåtene stort sett vært i rute. Det vil bli et poeng når fylkesrådet skal ta opp saken.

Færre passasjerer

– Alle elementene må bli lagt vekt på når vi skal ta beslutningen. Også forholdet rundt bruken av båtene. Det med regularitet og de tingene som for oss er viktig for at passasjerene skal ha et godt tilbud, sier fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen.

Men passasjertallet er blitt redusert på ruta med rundt 20 prosent det siste året. Det taper fylkeskommunen millioner av kroner på.

Da havarikommisjonen la fram sin rapport om Sollifjell fredag, ble det slått fast at de nye båtene tilfredsstiller alle sikkerhetskrav.

For fylkeskommunen vil det være et vågestykke å si opp kontrakten. Det vil resulterte i langdryge rettssaker med uvisst utfall.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark