Busselskapet Nobina skal gå gjennom vaktskiftene for sjåførene, for å sørge for at rutetidene kan følges.
1. februar overtok Nobina bussdriften fra Cominor. I den forbindelse var 130 nye busser bestilt, der 32 av bussene er hybridbusser.
Siden da har busstrafikken tidvis vært preget av forsinkelser og busskortterminaler som ikke virker.
På et møte i formiddag ble ledelsen for selskapet enig med de tillitsvalgte om en gjennomgang av alle skiftordningene.
Enige om et løp
– Vi er enige om et løp. Blant annet skal vi se på arbeidsplanene til sjåførene, og se om vi kan gjøre ting bedre. Vi må fange opp de stedene det er for dårlig tid til å gjøre jobben, sier driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen.
Arbeidet begynner i morgen, og i mars skal Nobina ha gått gjennom alle arbeidsplanene, for å sikre at ruteplanene ikke er for stramme.
Allerede fra mandag settes det inn hastetiltak med ekstrabusser på de rutene med størst problemer.
Hovedutfordringene for sjåførene er pauser mellom rutene så kort de ikke henter inn tapt tid mellom ruter.
Fornøyd tillitsvalgt
Tillitsvalgt Alexander Frantzen er fornøyd med utfallet av møtet.
– Arbeidet med skiftplanene er omfattende og vil ta litt tid, men vi fikk presset gjennom at de må gjøre noen nødløsninger nå i første omgang.
– Vi jobber kontinuerlig med å bli bedre. Vi sliter noe med bemanning som har ført til innstillinger. Det håper jeg å få plass fredag, sier Nilssen.
– Troms fylkestrafikk er i daglige møter med Nobina for å få informasjon om hva Nobina gjør for å løse problemene slik at bussene går når de skal. Vi forventer derfor at nødvendige tiltak umiddelbart settes inn, slik at Nobina er i stand til å utføre oppdraget de har påtatt seg på tilfredsstillende måte, sier direktør Kjetil Skjeie i en pressemelding.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: