Alexander Frantzen, tillitsvalgt for bussjåførene i Yrkestrafikkforbundet betegner tilstandene som kaotiske, og legger skylden på de nye skiftplanene.
– Før kunne vi ta igjen forsinkelser på endeholdeplassen med en liten pause, og starte på ny frisk på ny rute. Det kan vi ikke nå lenger, sier Frantzen.
- LES OGSÅ:
1. februar overtok selskapet Nobina driften av busstrafikken i Tromsø. Men 130 nye busser, flere av dem hybridbusser hjelper ikke når kundene opplever store forsinkelser.
To minutter pause
Før hadde sjåførene ti minutter på endeholdeplass til å ta igjen eventuelle forsinkelser. Nå har de bare to til tre minutter.
Og passasjerene har opplevd både forsinkelser, innstillinger og uventede ruteendringer de siste dagene.
På Berg kom en gruppe skoleunger en time for sent på skolen, etter at de møtte til feil tid til skolebussen.
Nobina hadde flyttet busstidene fram uten å varsle verken skolen eller foreldrene. Tirsdag var første gang bussen ikke var forsinket. Derfor var ikke ungene på bussholdeplassen da bussen gikk.
– Jeg måtte kjøre hjem fra jobb, og ta med så mange unger jeg hadde plass til i bilen til skolen, sier en oppgitt Odd Isaksen.
Frustrerte sjåfører
– Jeg har selv følt det på kroppen hvordan det har vært denne uka, og frustrasjonen blant sjåførene er bare forbokstaven, dessverre, sier verneombud Tor Erik Johansen.
– Er det noen som vurderer å slutte?
– Det er faktisk noen som har truet med at de heller vil skrive en oppsigelse enn en avviksrapport, og jeg forstår dem, sier Johansen.
Magnar Nilsen i Nobina innrømmer innkjøringsproblemer, og sier det er flere årsaker til dem.
– Det er den største omlegging av busstrafikken i Tromsø noensinne. Nye systemer, nye busser, nye arbeidstidsordninger. Til sammen kan det skape problemer
- LES OGSÅ: