– Vi regner på det nå, hvor mye vi kan spare ved å kutte Snøhvitekspressen, sier daglig leder i transportsselskapet Veolia, Stig Solheim.
«Snøhvitekspressen» går daglig mellom Alta og Hammerfest og har også anløp i Komagfjord og Storekorsnes to ganger i uka.
Båtruta i Vest-Finnmark er et av alternativene som vurderes når Finnmark Fylkeskommune må kutte 11 millioner kroner på samferdsel i 2010. De første kuttene kan komme allerede 1. mai.
Årsaken til det økonomiske uføret skal være dårlig inntjening.
Få passasjerer
– Vi jobber med å kartlegge ulike kuttalternativer nå, sier fylkesråd Roger Hansen.
Hansen forteller at han skal møte ordførerne i Alta og Hammerfest fredag for å diskutere kuttforslagene rundt «Snøhvitekspressen».
Ifølge Hansen er det ingen nyhet at Snøhvitekspressen er utsatt. Også tidligere har det vært signalisert at man ønkser å se på ruta. Veolia taper mye penger på ruta med et synkende passasjertall.
Da anleggsarbeidet på Melkøya utenfor Hammerfest var på topp var båtene fulle. I januar 2007 hadde Snøhvitekspressen 7283 passasjerer, mens båtruta hadde 1185 passasjerer i januar 2010.
– Dramatisk å kutte 11 millioner
Fylkestingspolitiker for Fremskrittspartiet, Laila Daviden, sier hun er overrasket over at «Snøhvitekspressen» er oppe til diskusjon.
– Dette er en viktig rute i Vest-Finnmark. Både med tanke på sykehustransport, og næringssamarbeid. I tillegg er det en gunstig rute for Hammerfest med tanke på å komme seg til flyplassen i Alta.
Davidsen reagerer sterkt på at samferdselsavdelinga har kommet i så sterkt økonomisk uføre.
– Det er dramatisk hvis vi må kutte 11 millioner kroner på samferdsel i fylket. Fylkeskommunen gjorde en dårlig avtale med Veolia, der Veolia tjener penger og fylkeskommunen taper penger, sier Davidsen.
Les også: