På tirsdag skal Helse Nord møte Justisdepartementet og Helsedepartementet for å diskutere mulighetene for en helikopterbase i Troms.
Både 330-skvadronen og Hovedredningssentralen stiller seg nå bak ønsket om å etablere en ny helikopterbase i fylket. Med dagens løsning med et redningshelikopter på Banak og ett i Bodø, er flytiden til Tromsø om lag en og en halv time.
– Vi har påpekt at det er et ganske stort gap mellom disse to basene. Området vest og nordvest for Tromsø er i dag de områdene som er lengst unna et redningshelikopter. Tromsøflaket er et annet eksempel, sier sjef Svein Tore Pettersen i 330-skvadronen.
Han vil ikke uttale seg mer konkret om hvor i Troms de ønsker seg en ny base.
- LES OGSÅ: Ønsker helikopterbase til Evenes
(Artikkelen fortsetter under)
– Stadig mer aktivitet og flere ulykker
Forslaget om en ny base får støtte fra både Helse Nord og Hovedredningssentralen Nord-Norge.
– Det er mer og mer aktivitet og flere og flere ulykker i Tromsø-regionen. Det ligger i et lite vakuum ettersom det er midt mellom de to redningsbasene på Banak og i Bodø. Derfor ser vi nå behovet for en ny redningsbase, sier avdelingsdirektør Tore Wangsfjord ved Hovedredningssentralen Nord-Norge.
- LES OGSÅ: Krever helikopter til nord
– Slikt samarbeid er viktig
I desember skrev Helse Nord en utredning hvor de kartla behovet for nytt ambulansehelikopter mellom Bodø og Tromsø. Konklusjonen i utredningen er at helseforetaket foreslår et tettere samarbeid mellom ambulansetjenesten og redningstjenesten for å få mest mulig ut av en ny base.
– Allerede i dag driver redningstjenesten på denne måten. Men det er klart at et slikt samarbeid er viktig når man etablerer nye baser, sier statssekretær Kristin Bergersen (Ap) i Justisdepartementet.
- LES OGSÅ: Får ikke bruke redningsheis
Aktuelt med nye helikoptre
Det er Justisdepartementet som sammen med Helsedepartementet betaler for driften av redningstjenesten mens Forsvaret står for driften. En eventuell ny base i Troms vil være aktuell først når nye redningshelikoptre kommer til Norge.
Hvilken helikopterprodusent som velges, skal være klart i løpet av 2013, og de første helikoptrene vil trolig komme til Norge først i 2020.
– Det er fortsatt tidlig i saken, vi har nettopp fått utredningen til departementet. Vi skal selvfølgelig vurdere den på en ordentlig måte og se om vi kan få til en eventuell samordning, sier Bergersen.