Hopp til innhold

Har redningsheis men får ikke bruke den

Ambulansehelikoptrene i Ålesund, Brønnøysund og Tromsø får ikke bruke redningsheisene som allerede er installert om bord.

Redningsoppdrag med heis

Redningsoppdrag med heis

Krever bedre helikopterberedskap – I en ulykkessituasjon der flere mennesker er involvert kan redningsheisen utgjøre forskjellen mellom liv og død.

Det sier professor Mads Gilbert. Han er en av landets fremste eksperter på akuttmedisin.

Den nasjonale Luftambulansetjenesten sier nei til at helikopterlegene skal operere heisene som for lengst er installert om bord.

Derfor må pasienten henge i et 30 meter langt tau under maskinen og bli fløyet til et sted hvor det er mulig å bli satt ned på bakken.

En jobb for flere

Øyvind Juell ANS

Det må ansettes flere folk for å betjene redningsheisene i ambulansehelikoptrene, sier Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten

Foto: Eskil Mehren / NRK

– Vi har forsøkt å la èn mann om bord i helikopteret betjene heisen alene. Det går simpelthen ikke.

Det sier Øyvind Juell. Han er daglig leder i Luftambulansetjenesten i Helse Nord.

-Vi har prøvd ut dette og konkluderer med at vi må øke bemanninga om bord i helikopteret med en egen heisoperatør hvis dette skal kunne gjøres forsvarlig, sier Øyvind Juell.

-Hva er problemet?
-Problemet er at en person ikke klarer både å operere heisen og samtidig ta folk inn i helikopteret.

Ber om opplæring

– Det er ikke sant.

Leder for Akuttmedisinsk avdeling ved Universitetssykehuset Nord-Norge, professor Mads Gilbert er helt uenig med Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten. Gilbert er sjøl anestesilege og har jevnlig vakter som lege på ambulansehelikopteret.

Mads Gilbert

Helikopterlegene klarer dette fint bare vi får opplæring, mener professor Mads Gilbert. Han er akuttmedisiner som ofte har vakt på ambulansehelikopteret

Foto: Martin Mortensen / NRK

– Det kan umulig være noe problem å lære opp legene om bord i helikopteret til å betjene heisen. Gi oss ei ukes kurs og vi skal takle jobben på en utmerket måte, sier Gilbert.

– I en situasjon der det skulle vise seg vanskelig å få pasienten fra heisen og inn i flymaskinen har vi jo fortsatt muligheten til å la han bli hengende under helikopteret og sette han ned på landjorda. det er jo sånn det må gjøres i dag, sier Gilbert.

Opplæring er ikke gjennomført

Lufttransport AS eier og opererer ambulansehelikoptrene i Tromsø, Brønnøysund og Ålesund. Det er montert heis om bord i helikoptrene på alle disse tre basene.

Frank Wilhelmsen er teknisk- og driftsdirektør i Lufttransport AS.
Han forteller at man har prøvd ut heisene, men at det ikke er gjennomført opplæring av helikopterlegene i bruk av utstyret.

– Det er opplagt at det må en opplæring til for at legen om bord i helikopteret skal kunne betjene heisen på en god og sikker måte, sier han.


Stor løftekapasitet

Helikoptrene som brukes i ambulansetjenesten er av typen Augusta Westland AW139 .

Helikopteret kan laste totalt nesten tre tonn. Lufttransport bruker denne helikoptertypen også til vanlig passasjertransport. Da har de plass til 15 passasjerer.
Det gjør at helikopteret har plass til et stort antall mennesker om bord i en nødsituasjon.

Tungvint ordning

– Dagens praksis er både tungvint og tidskrevende, mener Mads Gilbert.
– Vi må fly èn etter èn fra et ulykkessted, for eksempel i et vann eller i sjøen og sette dem ned på landjorda. Det tar alt for lang tid når det er snakk om flere mennesker som skal reddes.

En slik operasjon vil gå mye raskere hvis man først kan heise pasientene om bord i helikopteret og så fly direkte til sykehuset med dem, sier Gilbert.

– Dessuten, sier Mads Gilbert.

– En vinsjoperasjon er mye tryggere enn dagens ordning der den som reddes må dingle i et tau under helikopteret for å bli flydd til et sted der han kan settes på bakken.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark